NIEUW – Na Maastricht nu ook plannen voor ‘Antwerp Cityliner’

Tien dagen terug brachten wij u exclusief het nieuws van een nieuwe regionale luchtvaartlijn die in de maak is vanuit Maastricht. Nu blijkt dat er ook plannen bestaan om die formule te ontdubbelen naar de luchthaven van Deurne-Antwerpen. De luchtvaartgroep ASL van Tony Beeuwsaert en Philippe Bodson staan daarin steeds meer centraal. ASL zou in eerste instantie optreden als pure operator van de vliegtuigen terwijl een partner instaat voor het management en de commercialisering. Later zouden beide partners eventueel kunnen opgaan in elkaar. Maar momenteel gaat de prioriteit naar het vinden van een laatste investeerder voor ‘Maastricht Cityliner’ om dat luik alvast als eerste af te ronden.



VLM Airlines was als regionale luchtvaartgroep van 1993 tot 2018 actief vanop de luchthaven van Deurne. In 2018 ging de groep echter over kop. Niet zozeer omdat de markt wegviel, wel wegens falend management. Indien de plannen slagen om in Maastricht een Cityliner op te starten, is het bijna logisch die structuur te spiegelen naar Deurne toe. In beide gevallen zou het dan gaan om een 50/50 joint venture waarin ASL de operationele partner is. Werken vanuit twee luchthavens creëert schaalvergroting en kan leiden tot kosten optimalisering.

Eén van de betrokken in het dossier is Bart Boury, een oudgediende van VLM maar ook van de Flying Group van Bernard Van Milders en van Engel & Volkers Aviation. Door ons gecontacteerd stelt Boury dat de prioriteit nu is het dossier Maastricht eerst af te werken. Voor de rest komt er geen commentaar. Boury gaat wel in op het nieuws dat Harm Prins, de laatste CEO van VLM Airlines, een aantal vroegere medewerkers zou hebben benaderd om de groep alsnog te heropstarten.  Boury zegt niets te maken te hebben met de plannen van Harm Prins, meer zelfs, hij distancieert zich daarvan.