De Franstalige radio ondernemer Francis Lemaire kon in 2021 een meerwaarde van 14 miljoen euro incasseren op de definitieve verkoop van RTL Belgium aan het duo Rossel/DPG Media. Lemaire is de oprichter en gewezen hoofdaandeelhouder van de Franstalige commerciële Radio Contact, bekend van zijn lachende dolfijn logo. In 2006 verkocht Lemaire zijn radiostation aan RTL. Hij behield daarbij een participatie van 24,9 % in de vennootschap Radio H, de radioholding van RTL Belgium. De mediagroepen Rossel, gekend van Le Soir en in handen van de familie Hurbain, en DPG van Christian Van Thillo legden vorig jaar om en bij 230 miljoen euro op tafel om RTL Belgium over te kopen, inclusief dus de radio’s van de groep. Het vermogen van Francis Lemaire stijgt daardoor tot 60 miljoen euro. Lemaire verblijft met zijn gezin grotendeels in Spanje en is gedomicilieerd in Luxemburg.
Francis Lemaire ging in 1982 met Radio Contact van start met het uitzenden van handelsreclame, tegen de wet in en meteen ook de eerste reële aanval op het reclamemonopolie van de openbare omroep. Met Lemaire zette Contact zeer krachtige radiozenders in waardoor hun zendbereik al snel heel Vlaanderen bereikte. Daarnaast bood Contact andere radio’s via satelliet in franchise haar eigen nationale programmatie aan. De eerste radioketen in Vlaanderen was geboren.
Tot zijn eigen grote frustratie zou Lemaire in Vlaanderen nooit echt doorbreken. Onder impuls van toenmalig CD&V-minister van Media Eric Van Rompuy werd in 1992 Radio Donna, nu MNM, opgericht om Contact succesvol vanuit de openbare omroep te fnuiken. In Wallonië daarentegen was het succes van Contact onmiskenbaar waar het station uitgroeide tot de populairste radio. De keten werd langzaam maar zeker opgevrijd door de groep RTL. In 2006 volgde de totale integratie van Contact in RTL. Francis Lemaire behield nog 24,9 procent van de nieuwe radiogroep. Nu is ook dat belang verzilverd.