De komende drie jaar gaat Christian Van Thillo met zijn mediabedrijf DPG 244 miljoen euro investeren in de ontwikkeling van digitale mediatoepassingen. Een deel van dat geld gaat naar de nieuwsplatformen HLN.be voor België en AD.nl voor Nederland en naar video streaming. Maar belangrijker is wellicht de investering in een eigen “trusted web” zoals DPG dat noemt. Dat moet een concurrent worden van Google. De zoekmachine controleert momenteel een belangrijk deel van de digitale advertenties, de zogenaamde Google ads, die via internet worden verkocht aan adverteerders. Van Thillo wil daar weerwerk tegen bieden. Opvallend is dat de media ondernemer daarvoor 100 miljoen euro leent bij de Europese Investeringsbank (EIB). Het contract daarvoor werd voor de bank ondertekend door Kris Peeters, voormalige CD&V kopstuk en nu ondervoorzitter van de EIB. Beide ondertekenaars poseerden daarbij graag voor de foto.
Volgens Christian Van Thillo heeft Google de volledige controle over die ads. Het eigen “trusted web” laat toe de advertenties meer gericht naar de lokale doelgroepen te brengen. In een omgeving waarvan ook de inhoud is gecontroleerd. Nu worden Google ads gepubliceerd op allerlei soorten informatieve pagina’s los van de kwaliteitswaarde van die info. Zo kunnen adverteerders hun reclame via Google ads ook op pagina’s zien verschijnen waarvan ze de inhoud niet onderschrijven. “Wij bouwen elke dag aan ons eigen trusted web, een digitaal netwerk dat al onze sterke merken verbindt en dat voor adverteerders een veilig, kwalitatief alternatief is voor het open web dat technologisch gedomineerd wordt door onder meer Google en waar fake news steeds vaker een kwalijke rol speelt.” zo zegt Van Thillo in een persbericht.
Google zelf weerlegde die kritiek eerder al. Zo wijst het bedrijf er onder meer op dat de Google ads zijn gepersonaliseerd, dus apart zijn gekozen voor elk gebruikersprofiel dat een pagina oproept. Op die manier wordt de doelgroep persoonlijk en direct bereikt.
In het coronajaar 2020 kon DPG zowat alle cijfers optrekken om te eindigen met een nettowinst van 178 miljoen euro tegenover 129 miljoen het jaar daarvoor. Ook opmerkelijk, waar de omzet van DPG in België met 3 % daalde tot 603 miljoen euro kon die in Nederland worden opgetrokken met 21 % om de kaap van de 1 miljard te overschrijden. In België was er 75 miljoen operationele winst, in Nederland 172 miljoen. Het bedrijf keerde een dividend uit van 40 miljoen euro aan de familiale aandeelhouder. Alphabet, het moederbedrijf van Google, van zijn kant haalde in 2020 146 miljard dollar omzet uit advertenties. Goed voor 80 % van de totale groepsomzet. Die advertenties werden hoofdzakelijk gepubliceerd op pagina’s die gelinkt zijn aan de zoekmachine en op YouTube.