Roularta verliest 9 miljoen euro aan distributiecrisis

De beursgenoteerde mediagroep Roularta, voor meerderheid in handen van de familie De Nolf, zet op 28 februari de activiteiten stop van haar webwinkel Storesquare. Die e-commerce internetapplicatie moest aan lokale handelaars een alternatief bieden tegen de gekende giganten zoals Bol.com, Zalando en CoolBlue. Storesquare werd nooit levensvatbaar en boekte de voorbije drie jaar enkel verliezen: 4,3 miljoen in 2017 en 2,9 miljoen in 2018. Voor 2019 zijn nog geen cijfers beschikbaar. Die verliezen werd opgevangen door opeenvolgende kapitaalverhogingen, hoofdzakelijk onderschreven door Roularta die 65 % van het project controleerde. De West-Vlaamse groep verloor om en bij 9 miljoen euro aan Storesquare.



De strijd tussen “bricks” en “clicks” blijft slachtoffers maken. Met Storesquare wou Roularta een stukje een antwoord bieden op de dalende advertentiemarkt waarmee het werd en wordt geconfronteerd in zijn print media. De uitgever droeg alle logistieke kosten van het platform waarop lokale handelaars hun goederen konden aanbieden in de e-commerce omgeving. Roularta droeg 65 % van Storesquare, andere aandeelhouders waren Unizo en de banken KBC en ING. Maar de noch de klanten noch de lokale handelaars vonden hun weg naar Storesquare. Op haar hoogtepunt had de website meer dan 1.400 handelaars aan boord maar de voorbije maanden was dit aantal gedaald tot 450. Roularta trekt daar dus nu conclusies uit en zet een punt achter het project.