Superdividend van 14,4 miljoen euro voor de families Boone en Stevens

Jan Boone, CEO van Lotus Bakeries.

De beursgenoteerde speculoosproducent Lotus Bakeries kon zijn omzet vorig jaar met 10 % optrekken tot 612 miljoen euro. De netto winst steeg met bijna 12 % tot 92 miljoen euro. Eén derde van die winst wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders. 55 % daarvan, goed voor 14,4 miljoen euro, gaat naar de stabiele aandeelhouders, de families Boone en Stevens. De voorbije zes jaar incasseerden die al op die manier 57 miljoen euro aan dividenden. De sterkste groei van de groep komt van de diversificatie in natuurlijke tussendoortjes en de verkoop van speculoos in Noord-Amerika onder de naam Biscoff.

Om die groei te verankeren, bouwde Lotus haar eerste fabriek in de Verenigde Staten. Ook op de thuisbasis in het Oost-Vlaamse Lembeke blijft de groep investeren in capaciteitsuitbreiding. Die productie is grotendeels bestemd voor de export. De internationalisatie van Lotus Biscoff blijft de belangrijkste interne groeimotor. In 2020 wil de groep onder andere Lotus Biscoff Ice Cream verder internationaal uitrollen in een 10-tal landen. Er wordt ook gewerkt aan productinnovatie. Zo komt er een nieuw Lotus Biscoff koekje dat bestaat uit twee ronde speculoosjes met daartussen een vulling. Het nieuwe koekje past binnen een jong en dynamisch concept en zal verpakt zijn in een rolletje. De plannen zijn ook goedgekeurd voor de aankoop en installatie van een nieuwe, unieke lijn voor dit product in Lembeke. De lancering in 2020 van dit koekje zal initieel in vier landen gebeuren.



De groei en internationalisatie van de `healthy snacking’ business blijft een essentiële tweede groeipijler. Na de acquisitie midden 2018 van Kiddylicious blijft de groei van het merk in het Verenigd Koninkrijk solide en in 2020 moet de basis gelegd worden voor verdere internationale groei.