Yvan Vindevogel koopt homeparty specialist Mylène

Yvan Vindevogel, de West-Vlaamse farma-ondernemer die ooit samen met Marc Coucke Omega Pharma opstartte, koopt het Mechelse bedrijf Mylène, bekend van de homeparty’s met verzorgings- en cosmeticaproducten. Mylène is momenteel in handen van durfspecialist Creafund en het management van het bedrijf. Met de overname van Myléne verwerft Creafund 15 % van Vision Healthcare, het bedrijf van Vindevogel gespecialiseerd in de onlineverkoop van voedingssupplementen, cosmetica en gezondheidsproducten. Vindevogel zelf behoudt 70 % van de groep. De overige 15 % zit bij individuele investeerders.



Mylène zal dit jaar ruim 30 miljoen euro omzet boeken en een brutobedrijfswinst van meer dan 3 miljoen, zo weet de Tijd. De omzet komt voor driekwart uit de verkoop van verzorgings- en cosmeticaproducten en wordt bijna hoofdzakelijk in België en Nederland gerealiseerd. Mylène organiseert jaarlijks 77.000 homeparty’s en heeft 350.000 personen in zijn klantenbestand. Het werkt met een honderdtal vaste medewerkers en 2.500 zelfstandige consulenten. Met Mylène erbij haalt Vision Healthcare een omzet van meer dan 105 miljoen euro in 2018.

Naar eigen zeggen is Vindevogel op zoek naar 30 digitale specialisten met kennis van e-commerce, klantenrelaties, zoekrobotten of onlineverkoop via sites als Bol.com en Amazon. Die moeten de online verkoop voor de hele groep optimaliseren. Om de meer dan 40 merken uit zijn portefeuille te promoten zal Vision Healthcare ook gebruikmaken van influencers, invloedrijke personen die op sociale media merken aanprijzen. Parallel is het de bedoeling de producten van de andere Vision Healthcare-bedrijven via homeparty’s te verkopen.