Filip De Spiegeleire [530]

Vermogen € 30 702 000
Gekend als Culinor
Activiteit Productie convenience food
Inplanting Gent
Huidige positie 530


In 1953 richt Jozef de Spiegeleire Imperial Vleeswaren op. Hij rookt eigenhandig salami volgens de oude, ambachtelijke procedés die zijn vader en grootvader hem hebben bijgebracht. De allereerste salami van Imperial wordt Kopenhager gedoopt. De kwaliteit van de Imperial worstwaren vormt de basis voor een sterke groei. Daarbij volgen gekende merken zoals Marcassou,  Jambon d’Ardenne van Champlon Salaisons, en Leielanderham.

Ondertussen werkt zijn oom Antoon aan de uitbouw van het merk Bistro, een salami die bekend wordt als apertioefhapje. Filip De Spiegeleire, zoon van Antoon, treedt daarop in de voetsporen van zijn vader. Hij zal zich ontpoppen als een ware strateeg. In 1989 start hij Culinor op als producent van kant en klaar maaltijden. In 2000 verkoopt hij het familiaal vleesverwerkend bedrijf aan Imperial dat ondertussen is overgenomen door de multionational Campofrio Food Group. Filip zet alles in op convenience food met in 2011 de overname van de belangrijke concurrent Hot Cuisine. Culinor is onder meer bekend van de convience maaltijden die door top chefs zoals Sergio Herman en Peter Goossens worden begeleid en die worden verkocht door Delhaize.

In juli 2016 neemt De Spiegeleir zijn concurrent Vaco over met vestigingen in Olen en Herselt. Een megastap vooruit voor Culinor. De groepsomzet springt van 55 naar 88 miljoen euro. Enkele weken later verkoopt hij zijn nieuwe combinatie aan het Zwitserse Orior. Hij wordt zelf CEO van Orior Europe en blijft aan het hoofd van zijn eigen bedrijven staan.