Colruyt boekt 30 miljoen euro verlies weg bij food dochter Cru



Colruyt CEO Jef Colruyt zet door met de opkuis en herlancering van zijn familiale distributiebedrijf. Nadat hij het windenergiebedrijf Parkwind verkocht aan het Japanse Jera en 75 % van de speelgoedwinkelketen Dreamland verkocht aan concurrent ToyChamp is het nu de beurt aan de dochter keten Cru. Colruyt pompt 20 miljoen euro vers kapitaal in de groep van momenteel vier kwalitatieve versmarkten. Onmiddellijk daarna wordt het overgedragen verlies van 30 miljoen euro weggewerkt waarna de holding Puur boven de Cru-winkels nog een kapitaal overhoudt van 15 miljoen euro. Colruyt is niet van plan de keten af te stoten.

Distributeur Colruyt incasseerde vorig boekjaar, per 31 maart 2022, met haar dochter Puur een verlies van 5,2 miljoen euro. Het jaar daarvoor bedroeg dat verlies 2,8 miljoen euro. Cijfers voor het jaar 22/23 zijn nog niet bekend. Puur staat voor de vier Cru-winkels van Colruyt al dan niet in combinatie met een restaurant Cuit. Het concept van Cru is een versmarkt met kwalitatieve, dus duurdere producten met daarbinnen ruimte voor 10 voedingsambachten. Na Overijse, Gent en Antwerpen opende vorig jaar de vierde Cru vestiging in Dilbeek, met Cuit restaurant. De keten boekt nu al vier opeenvolgende jaren verlies. Jo Willemyns heeft de opdracht gekregen van de familie Colruyt om Cru binnen twee jaar winstgevend te maken. Willemyns is directeur food retail bij Colruyt en wordt beschouwd als één van de sterke managers van de groep.