Keyware: Maurice De Velder als bindmiddel tussen Guido Van der Schueren en Stéphane Vandervelde

Een verjaardagsfeestje van P-Magazine in 2013. (Foto: Belga Image)

Het was op zijn minst een vreemde vaststelling. Een CEO versast 2 miljoen euro uit een beursgenoteerd bedrijf en wordt niet ontslagen door de hoofdaandeelhouder en voorzitter van de raad van bestuur. De zaak wordt in stilte in der minne geregeld tot de beurswaakhond onder druk van de pers het dossier onderzoekt en voor het gerecht brengt. Waarop alsnog een ontslag van de CEO volgt, zij het zonder veel enthousiasme. Dat is wat er gebeurde met Stéphane Vandervelde, CEO van het beursgenoteerde Keyware, en Guido Van der Schueren, hoofdaandeelhouder van Keyware. Blijkt dat beiden samen gebonden zijn in minstens één dossier waar de omstreden media ondernemer Maurice De Velder hun gemeenschappelijk bindmiddel is. Ook dat dossier zit ondertussen voor de rechtbank.

Stéphane Vandervelde factureerde Keyware voor zijn diensten via zijn vennootschap “Big Friend”. Blijkbaar was die naam meer dan symbolisch. Het vereiste de tussenkomst van de FSMA vooraleer Guido Van Der Schueren zijn CEO Vandervelde uit zijn functie onthief. En zelfs daarna blijft Vandervelde, goed voor 10 % van Keyware, hoofdaandeelhouder Van der Schueren nog bijstaan, zo leert een persbericht. Welke vreemde band bestaat er tussen die twee aandeelhouders van de beursgenoteerde producent van betaalterminals Keyware?



Het antwoord op die vraag blijkt Maurice De Velder te zijn, de vroegere eigenaar van P-Magazine, ooit een journalistiek gestuurd mannenblad, later onder het beleid van De Velder verworden tot een pornomagazine. De Velder controleerde P-Magazine via zijn beursgenoteerde holding Think Media. Guido Van der Schueren was bestuurder van Think Media van 2010 tot 2016. Think Media ging in 2016 failliet. De curator van het faillissement dagvaardde alle bestuurders, waaronder De Velder en Van der Schueren, en diende strafklacht in. Hij eist net geen 6 miljoen euro schadevergoeding van alle bestuurders samen. Een rode draad zien tussen Keyware en Think Media is een brug te ver, meent Van der Schueren. ‘Dat is spijkers op laag water zoeken. De volledige raad van bestuur is hierin betrokken en de bestuurders zijn niet altijd goed ingelicht geweest.’ zo zegt hij vandaag in de Tijd. De pleidooien in de rechtszaak zijn pas over een jaar gepland. (Lees verder onder de foto)

Maurice De Velder

Van der Schueren, Vandervelde en De Velder vinden we vandaag samen terug als bestuurder van het bedrijf Mediatrader, een bedrijf dat publiciteitsborden exploiteert op het publiek domein. Belangrijkste contract van Mediatrader is de exploitatie van de affichekasten op de parkings van de Delhaize warenhuizen. Ook dat liep blijkbaar slecht af. Delhaize verbrak het contract en eist 1 miljoen schadevergoeding van Mediatrader.

Alle details over deze dossiers worden grondig uitgespit door ‘tScheldt, een satirische media website die niet zozeer een luis in de pels is van Maurice De Velder dan wel een nagel aan zijn doodskist. ‘tScheldt hult zich in volledige anonimiteit om zeer brutaal maar doorgaans terecht onaangename details naar boven te brengen. ‘t Scheldt was een rechts, satirisch magazine van Bert Murrath. Kort voor zijn overlijden in 2018 zou die de website hebben verkocht aan de omstreden Antwerpse vastgoedondernemer Erik Van der Paal. Een andere naam die wordt genoemd is die van Gert Van Mol, de man die ooit in opdracht van en voor de partij CD&V de sociale media opvolgde en uitbouwde. Van der Paal botste met Maurice De Velder in een aantal Antwerpse vastgoeddossiers. In een veel vroeger leven was Gert Van Mol ooit zakenpartner van De Velder, een samenwerking die eveneens eindigde voor de rechtbank.