MEDIA – Nethys en de wurgmoord op de krant L’Avenir

In Wallonië wordt op dit eigenste moment hoog spel gespeeld in het medialandschap. Centraal staat de toekomst van de regionale krantengroep L’Avenir. Eigenaar van de groep is Nethys, een dochter van de omstreden intercommunale Publifin onder leiding van Stéphane Moreau en zijn rechterhand Pol Heyse. Die eisen het ontslag van 60 van de 250 werknemers van de groep waaronder heel wat journalisten. Volgens die laatsten neemt het management duo wraak nadat de redactie weigerde te zwijgen over de Publifin-schandalen. Maar er is meer. De Amerikaanse mediagigant Liberty kijkt of het met Telenet de kabelnetwerken van Publifin in Wallonië kan overnemen. Ook concurrent Orange ligt op vinkenslag.



Het moet geleden zijn van de vorige eeuw dat in België nog een krantenredactie besliste de macht over de krant weg te nemen van de aandeelhouders en een eigen strategie te volgen. Dat is precies wat de redactie van de krantengroep L’Avenir heeft gedaan. Op vijf pagina’s wordt vandaag het verhaal uitgesmeerd van wat de redactie haar lijdensweg noemt van de voorbije drie jaar onder het bewind van Moreau en Heyse. Of, beter onder het non-beleid. Want volgens de redacteurs was er geen beleid, werden er geen beslissingen genomen en dreef de groep langzaam maar zeker naar de afgrond.

Nethys, een dochter van Publifin, nam in 2014 de krantengroep over van de Vlaamse groep Mediahuis, bekend van Het Nieuwsblad en De Standaard. Twee jaar later brandde in Wallonië het schandaal Publifin los. Een onsmakelijk overzicht van politiek-economische belangenvermenging, te duur betaalde en niet ingevulde mandaten, en dat alles overgoten met een politieke Luikse saus. Het schandaal had uitlopers tot in Vlaanderen wanneer bleek dat Publifin ook aandeelhouder was van de Antwerpse projectontwikkelaar Land Invest die wel erg zoete broodjes bakte met het Antwerpse stadsbestuur onder leiding van burgemeester en N-VA voorzitter Bart De Wever. (Lees verder onder de foto)

Bart De Wever op weg naar een diner met Land Invest, anoniem gefilmd door Apache.

Het verhaal van de L’Avenir redactie is er een van een rauwe machtsstrijd tussen journalisten en aandeelhouders. Die laatsten pesten elke onderhandeling weg. Afspraken worden op het laatste moment afgezegd, hoofdredacteurs worden ontslagen, investeringen in de redactie blijven uit. Eind 2017 barst het gezwel open. De redactie publiceert een open brief waarin het non-beleid wordt aangeklaagd. Enkele dagen later ontvangt Moreau een vertegenwoordiging van die redactie op zijn kantoor in Luik. “Als je een putsch pleegt, dan moet hij lukken. Ik heb er ooit een gepleegd en die is gelukt. Die van jullie is mislukt.” De boodschap van Moreau is duidelijk en brutaal. Met zijn eigen putsch verwijst hij naar de machtsgreep die hij pleegde in de Luikse PS waarbij hij zijn politieke peetvader Michel Daerden een mes in de rug stak.

Tussen beide partijen komt het niet meer goed. Moreau eist nu naast een deel vrijwillige ontslagen een deel naakte ontslagen. Er zou een zwarte lijst bestaan met namen van journalisten die deel uitmaken van de “harde kern” en die weg moeten. De redactie dreigt met stakingen. Moreau verlangt dat de ontslagen nu maandag definitief worden. Niemand weet echt hoe het verder moet. Eerdere toenaderingspogingen van de groep La Libre Belgique van de familie le Hodey vonden blijkbaar geen draagvlak. (Lees verder onder de foto)

Stéphane Moreau

Publifin, ondertussen omgedoopt tot Enodia, wil minderheidsaandeelhouder blijven in de mediabedrijven die het nu nog controleert. Naast L’Avenir gaat het in eerste instantie om de kabeloperator VOO. Die controleert zowat het hele Waalse kabelnetwerk. Het Vlaams-Amerikaanse Telenet aast al jaren op VOO. Nu het zelf voor het eerst met dalende omzet- en winstcijfers wordt geconfronteerd, zou VOO voor Telenet een mooie schaalvergroting zijn. Maar de druk op Telenet komt voor een stuk van de Franse groep Orange die in Vlaanderen een eigen kabelaanbod formuleert. En ook die ligt op de loer om VOO binnen te halen. Daarnaast is Publifin een niet onbelangrijk aandeelhouder van Elicio, de exploitant van het grootste windmolenpark in de Noordzee. Die belangen zou Publifin op termijn willen aanhouden.


Download PDF