NIEUW – Familie De Clerck en Beaulieu pompen 40 miljoen euro in verlieslatende laminaatproductie

De familie De Clerck heeft met haar holding Beaulieu International Group het kapitaal van hun dochterbedrijf BerryAlloc uit Menen opgetrokken met 40 miljoen euro naar 81 miljoen euro. Daarna werd 36 miljoen overgedragen verlies weggezuiverd waardoor de laminaatproducent een kapitaal overhoudt van 45 miljoen euro. BerryAlloc is één van de belangrijke concurrenten van de laminaatproducent Unilin, gekend van hun merk Quick Step. Unilin kampt zelf met het gegeven dat haar patenten op het befaamde Unilin-klik systeem aan het aflopen zijn. BerryAlloc van zijn kant werkt onder meer met een aluminium locksysteem. Het bedrijf heeft een aantal moeilijke jaren achter de rug met belangrijke verliescijfers. Het produceert per jaar 6,5 miljoen vierkante meter laminaat, vooral voor de Franse en Noord-Europese markt, maar ook voor de Benelux en niet-Europese export.



BerryAlloc is een onderdeel van Flooring Solutions, een van de drie divisies van de Beaulieu International Group. Binnen die divisie produceert BerryAlloc in Menen laminaat. Daarnaast is er nog Wielsbeke met vinylproductie, het Franse Meaulne voor parket en in Noorwegen ook laminaat. Wat laminaat betreft, kwam er een eerste belangrijke doorbraak in 2000 met de introductie van de klik systemen. Een andere belangrijke innovatie was de komst van klik vinyl platen. Die laatste zijn waterbestendig en geven een betere hout imitatie. Toch zag BerryAlloc zijn omzet in 2018 teruglopen van 132 naar 115 miljoen euro terwijl het verlies opliep van 12 naar 23 miljoen euro. In april 2018 werd het kapitaal een eerste maal opgetrokken met 30 miljoen euro, nu dus nogmaals met 40 miljoen. Het bedrijf wijt die negatieve cijfers onder meer aan de opstartkosten van investeringen inzake de LVT-productie waarbij LVT staat voor luxe vinyl tegels. “Sinds we in 2018 onze nieuwe collecties lanceerden – die niet te onderscheiden zijn van parket, maar wel veel technische voordelen bieden – gaat het weer beter”, zo verklaarde productmanager Cassandra Pyck eerder dit jaar in het magazine Trends.