De gereputeerde Brusselse chocolatier Pierre Marcolini slaagt er niet in zijn bedrijf terug winstgevend te maken. Terwijl hij historische verliezen uit zijn Franse en Britse expansie moet afschrijven, poogde Marcolini voet aan de grond te krijgen in China. Maar die ambitie bleek te groot. In 2013 pompte het Britse fonds NEO, specialist in luxeproducten, 15 miljoen euro in het vermogen van de Pierre Marcolini Group, goed om 47 % van het bedrijf in handen te krijgen. Ondertussen kijkt Marcolini half 2018 aan tegen 14 miljoen overgedragen verlies. Het bedrijf wordt momenteel voor 53 % gecontroleerd door de Luxemburgse holding Cocoa Investments. Net als de Pierre Marcolini Group incasseerde die de voorbije jaren verliescijfers. De Luxemburgse holding is in handen van vier aandeelhouders: Pierre Marcolini zelf, François Schwennicke, de vroegere eigenaar van het leder luxemerk Delvaux, Laurent Levaux, gekend van Aviapartner en recent ook van de omstreden Luikse intercommunale Nethys, en Olivier Coune, ex-CEO van Marcolini.
Het zijn de Britse aandeelhouders NEO die de Londense zakenbank Rothschild hebben opgedragen een nieuwe investeerder te zoeken voor hun participatie in Marcolini. De Britten lijken daarmee de handdoek in de ring te gooien en eieren voor hun geld te kiezen. Onderhandelingen met kandidaat overnemers zouden vergevorderd zijn. Eerder al investeerde NEO in het kledingmerk van Victoria Beckham, in de Franse brillenfabrikant Alain Mikli, in de bakkerijketen Paul en in de producent van macarons Ladurée. Het was die laatste investering die Marcolini overtuigde om NEO aan te trekken als aandeelhouder van zijn bedrijf. (Lees verder onder de foto)
Voor zijn veroveringstocht van China zette Marcolini in Luxemburg de Pierre Marcolini China Holding op, gekapitaliseerd tot 120.001 euro. Hij deed dat samen met de Chinese investeerder EverYI Capital. Die bezit nu 49,5 procent van de Pierre Marcolini China Holding. De producten van Pierre Marcolini voor de Chinese markt worden in de Brusselse ateliers van het bedrijf gemaakt. Dit jaar nog maakte Marcolini bekend dat hij 10 nieuwe verkooppunten gaat openen waarvan twee op de luchthaven van Zaventem, een eerste in Dubai en 4 in China. De operatie moet het aantal eigen verkooppunten van de chocoladespecialist op 30 brengen waarvan er zich nu 13 in België situeren, 4 in Frankrijk en 3 in het Verenigd Koninkrijk. Marcolini financiert die expansie met een participatieve crowdlening. 300 particuliere investeerders brachten daarvoor 1 miljoen euro middelen aan via het platform Look & Fin.