Studio 100 topman en hoofdaandeelhouder Hans Bourlon vraagt dat Vlaams minister van Media Benjamin Dalle de toekenning van een nationale radiofrekwentie aan de groep Nostalgie intrekt. Zo niet dreigt Bourlon er mee naar de Raad van State te stappen om de beslissing van de minister nietig te laten verklaren. Daarmee keert Bourlon zich tegen het bedrijf Mediahuis van Thomas Leysen, hoofdaandeelhouder van Nostalgie. En in essentie kiest hij meteen voor het mediabedrijf DPG van Christian Van Thillo. Studio 100 is (tot op vandaag) afhankelijk van VTM, de commerciële zender van DPG, om zijn programma’s op tv uit te zenden en zijn formats zoals K3 in de markt te zetten. Op radiovlak is Mediahuis met Nostalgie een grote concurrent van DPG. Wanneer Studio 100 met zijn radio in de plaats komt van Nostalgie ziet DPG een concurrent van de markt verdwijnen. En de radioformat van Studio 100 is in de eerste plaats een concurrent van Radio 1 van de VRT en niet van DPG. Een wandeling door het politiek strategisch radio- en tv-landschap in Vlaanderen.
Even recapituleren. Vlaams minister van Media Benjamin Dalle lanceerde een zogenaamde beautycontest waarin vier kandidaat-zenders konden meedingen naar drie landelijke radiofrequenties. De vier kandidaten: Qmusic en Joe van DPG Media, Nostalgie van Mediahuis, drie muziekzenders die nu al in de ether zijn, en Spring, de nieuwe kandidaat en hond in het kegelspel gelanceerd door Studio 100. Vorige week bleek dat die laatste niet werd weerhouden. Alle bleef dus bij het oude. Of toch niet helemaal. Nog even ter aanvulling. DPG controleert het landschap van de Vlaamse commerciële tv met VTM. Studio 100 beschikt over een eigen tv kanaal maar dat is enkel te zien op Proximus TV. Mediahuis van zijn kant trok zich terug uit de commerciële tv stations Vier, Vijf en Zes, die nu volledig in handen zijn van Telenet. De banden tussen Studio 100 en DPG zijn sterk, operationeel en met als symbool wellicht het feit dat Koen Clement, oud vertrouweling van Christian Van Thillo, voorzitter is van het entertainmentbedrijf. Met Studio 100 in de arena te jagen, lijkt alles in elkaar te passen voor Christian Van Thillo.
In een aangetekende brief die Hans Bourlon in naam van Studio 100 naar Dalle verstuurde, vraagt het bedrijf de intrekking van de erkenning van Nostalgie. Volgens Studio 100 had de Mediahuis-zender nooit beoordeeld mogen worden, omdat het dossier in strijd is met de erkenningsvoorwaarden van het Mediadecreet. Dat decreet bepaalt als erkenningsvoorwaarde dat een landelijke zender ‘minstens vier journaals per dag moet uitzenden die worden verzorgd door een eigen redactie die hoofdzakelijk bestaat uit erkende beroepsjournalisten’. Nostalgie blijkt voor zijn nieuws in sterke mate afhankelijk te zijn van het persagentschap Belga en dat met een redactie die slechts uit één beroepsjournalist bestaat. Nostalgie zegt wel op termijn drie beroepsjournalisten te zullen aanwerven als regioverslaggevers. (Lees verder onder de foto)
Genoeg dus voor Hans Bourlon om zich te keren tegen de beslissing om Nostalgie een vergunning toe te kennen. De format die Studio 100 in de markt wil zetten is radicaal anders dan de drie erkende kandidaten. Studio 100 wil een mengeling van actualiteit en muziek, van woord en klank. Daarmee profileert het entertainmentbedrijf zich als een concurrent van de praat- en infozender Radio 1 van de openbare omroep. Wanneer het daarmee Nostalgie uit de markt haalt, is dat een goede zaak voor DPG. Die ziet een belangrijke concurrent Nostalgie verdwijnen. In de plaats komt dan een radioformat die zich tot een totaal andere en veel minder concurrentiële doelgroep richt. Mocht het zo ver komen dan zal DPG Studio 100 dankbaar zijn. En dan zal het de producten van Studio 100 nog meer ondersteunen in al zijn mediakanalen van het VTM nieuws tot de artikelen in Dag Allemaal.