Hans Bourlon en Gert Verhulst krijgen geen eigen FM radio

Gert Verhulst en Hans Bourlon (Foto: Belga Images)

Vlaams CD&V minister voor Media Benjamin Dalle heeft de FM-zendvergunningen van de commerciële radio’s Qmusic, Joe en Nostalgie verlengd tot 2028-2031. Studio 100, het bedrijf van Hans Bourlon en Gert Verhulst, moest de duimen leggen voor de groep DPG van Christian Van Thillo, eigenaar van Q en Joe, en voor Mediahuis van Thomas Leysen, meerderheidsaandeelhouder van Nostalgie. Dalle moest drie FM frequenties verdelen onder de vier kandidaten. Hij schreef daarvoor een zogenaamde ‘beauty contest’ uit. De minister zei dat hij zou kiezen om dynamisme in het radiolandschap te brengen maar uiteindelijk blijft alles bij het oude. Politiek en radio vergunningen, het blijft een vreemd en tegelijk voorspelbaar verhaal in Vlaanderen.

Christian Van Thillo verkreeg zijn eerste commerciële radiolicentie in 2001, op dat moment ten nadele van Radio Contact, de keten die daarna door Francis Lemaire werd verkocht aan RTL. Normaal moesten die vergunningen om de 5 of 8 jaar worden vernieuwd maar geen enkele politicus die het aandurfde het radionetwerk van DPG en Van Thillo in vraag te stellen. Dus werden de vergunningen stilzwijgend verlengd. Belangrijk daarbij is dat een radio opstarten een relatief zware investering vergt maar eens dat is gebeurd, kan een goed gerund radiostation een cash koe worden, zeker binnen een bedrijf dat verschillende media dragers aanbiedt aan adverteerders. Tot 70 % van de luisteraars stemmen nog af op een FM station. De doorbraak van de digitale DAB+ zenders laat daarbij op zich wachten.



Voor DPG zijn de radiozenders naar verluidt goed voor jaarlijks meer dan 20 miljoen euro bedrijfswinst. Voor elke nationale frekwentie betaalt het bedrijf daarvoor 50.000 euro aan de Vlaamse overheid. De inzet is dus belangrijk. Dat was het ook voor Studio 100 die zijn inkomsten en zijn winst de voorbije twee jaar zag wegsmelten onder invloed van corona. Het bedrijf van Bourlon en Verhulst mikte op dynamisme door een radioformat te maken die schommelt tussen het nieuws van Radio 1 en de muziek van Radio 2 van de openbare omroep. Dat heeft dus niet mogen baten. De keuze tussen de vier vragende partijen werd gemaakt door een jury die werd samengesteld door consultant Deloitte. Die samenstelling bleef geheim. De jury beoordeelde het zendschema (30%), de ervaring van de indiener (20%), het financiële plaatje (5%), het businessplan (10%), de technische kant van het verhaal (10%) en de digitale toekomstplannen (25%). Hans Bourlon heeft al gezegd dat hij zijn radioplannen nu voorlopig opbergt. Er resten hem nog twee opties: klacht indienen tegen de selectieprocedure bij de Raad van State of samenwerking zoeken met Nostalgie. Maar ook de groep SBS met de zenders Vier en Vijf, in handen van Telenet, is vragende partij om zijn wagon aan te haken aan Nostalgie.