De familie Dochy [530]

Vermogen € 36 294 000
Gekend als Open Tours hop-on-hop-off
Activiteit Toeristische bussen
Inplanting Brussel
Huidige positie 530


In 1999 was de Brusselse ondernemer Alexander Dochy al vijf jaar actief in de autocarsector. Hij had de Vlerick-hogeschool in Gent een studie laten uitvoeren die moest nagaan ‘hoe hij de sightseeing- en excursiebusiness in Brussel zou kunnen dynamiseren’. Daaruit bleek dat een systeem zoals in Londen en andere grote Europese steden ook in Brussel mogelijk was. En dus rijden sinds mei 2000 de rode hop-on-hop-off bussen van Open Tours langs de Brusselse toeristische attracties.

Maar het succes van de rode bussen kwam niet alleen. Er volgde een sterke en bijwijlen felle competitie. Eerst met de blauwe bussen van Visit Brussels Lines. Die strijd eindigde in de rechtszaal. In 2004 kwam er een samenwerkingsakkoord tot stand dat de partijen verenigde in de nieuwe vennootschap Brussels City Tours. Die zou de activiteiten van de hop-on-hop-off-diensten en de excursies van beide commercialiseren. Maar dat akkoord was nog maar net gesloten of daar waren de bussen van Golden Tours, eerst rood, net als Open Tours, daarna via de rechtbank afgedwongen herschilderd in geelgroen.

De basisinvesteringen voor een hop-on-hop-off-dienst zijn aanzienlijk. De bussen moeten zowel tegen zon als tegen regen en wind kunnen. Dat betekent: open, halfopen met een dekzeil of gesloten. De rode bussen van Open Tours komen uit Duitsland. Het zijn omgebouwde, tweedehandse stadsbussen en kosten ongeveer 100.000 euro per bus. Nieuwe gelijkaardige bussen kosten al gauw 300.000 euro en zijn te duur om de investeringen te recupereren. Daarnaast komen de investeringen in audio apparatuur voor commentaar in 11 talen. De lonen van de chauffeurs tenslotte zijn goed voor 70 procent van de werkingskosten.

Opmerkelijk, voor Alexander Dochy vertegenwoordigt de hop-on-hop-off slechts 3 procent van de omzet van zijn klassiek busbedrijf bedrijf. Wanneer hij in 2018 zijn klassieke busactiviteit verkoopt aan de Franse grote concurrent Keolis, houdt Alexander Dochy de rode bussen buiten de verkoop voor zichzelf. Momenteel is hij directeur bij City Sightseeing Brussels.