De puinhoop die de Tweede Wereldoorlog naliet, vormde voor mensen met een neus voor zaken en de juiste motivatie de ideale voedingsbodem om een bloeiende onderneming uit de grond te stampen. Zo ook voor Frans Donckers, zoon uit een landbouwersgezin. In het kader van het Marshall-plan, dat de VS steun voor de heropbouw van Europa coördineerde, fungeerde de Antwerpse haven als draaischijf voor de doorvoer van hele vloten gevuld met grondstoffen en goederen die vanuit Amerika aangevoerd werden. De Antwerpse haven was namelijk de enige Europese haven die niet door bombardementen met de grond gelijk gemaakt was.
De massale aanvoer van grondstoffen en goederen stelde de havenbedrijven voor logistieke problemen: voor de broodnodige vlotte afvoer naar het achterland moesten talloze mobiele platformen worden geassembleerd, om deze goederen weg te kunnen trekken. Frans Donckers zag hierin zijn kans en kocht op het platteland de wrakken van beschadigde legervoertuigen op, waarvan de assen met wielen werden gedemonteerd. Deze verkocht hij voor de assemblage van de platte karren die in het havengebied broodnodig waren. Zo legde hij de eerste stenen van de huidige groepering bandencentrales van Donckers.
Eerst gevestigd in 1946 op het Hessenplein te Antwerpen, verhuisde Frans Donckers in 1964 naar Schoten op de Bredabaan: deze centrale is daarmee de oudste vestiging en meteen ook de grootste van de groep Donckers.
Net zoals het Antwerpse havengebied zich rond de eeuwwisseling sterk uitbreidt op het linkeroevergebied van de Schelde, volgt ook Donckers deze richting met de overname van banden Duerinck (Stint-Niklaas) in 2002, en de overname van DBM (Temse) in 2005.
Nu de cirkel rond Antwerpen rond is gemaakt, wordt in 2009 het ‘Donckers-fleetpartner’-concept boven de doopvont gehouden. Onafhankelijke bandencentrales die dezelfde kwalitatieve waarden als Donckers in het vaandel voeren, sluiten zich aan bij de groepering Donckers, om zo samen sterk te staan in een sector die gekenmerkt wordt door immer toenemende verplichtingen en verwachtingen op gebied van voorraad, uitrusting, it, personeelsbeleid en milieu. Kwalitatief hoogstaande sectorcollega’s, op geografisch ideaal gelegen locaties zoals te Mechelen, Gent, Leuven, Aarschot, St Martens Latem, Brugge, Lier, Baasrode, Mol en Overpelt, vervoegden als fleetpartner intussen de organisatie.
Ook recentelijk zijn de overname van BDS autobanden te Bornem en de opening van een volledig nieuwbouwbandencentrale in hartje havengebied van Antwerpen. Nog in 2014 opende Donckers haar eerste ‘buitenlandse’ vestiging, te Bergen op Zoom (Nederland). Ondertussen is de derde generatie Donckers klaar om het roer over te nemen.