Familie Sioen wil hoogste kwaliteitslabel voor La Marzelle

Wijlen Jacqueline Sioen was nooit te beroerd om zelf promotie te maken voor haar Franse topwijn. (Foto: RV)

De West-Vlaamse ondernemersfamilie Sioen, vooral bekend van Michèle Sioen, wil met haar wijnkasteel Chateau La Marzelle in de Saint-Emilion, Bordeaux, de erkenning Premier Grand Cru Classé verwerven. Deze kwalificatie is maar voor een klein aantal wijnhuizen weggelegd. Momenteel is Chateau La Marzelle nog een ‘gewone’ Grand Cru Classé. Jean-Charles Joris, zoon van Michèle Sioen, is belast met het beheer van het wijndomein. Hij heeft de procedure voor de erkenning opgestart. Begin volgend jaar wordt duidelijk of het label er komt. Chateau La Marzelle werd in 1997 door de familie aangekocht onder impuls van grootmoeder Jacqueline Sioen-Zoete. Zij legde zich ook persoonlijk toe op het domein. Jacqueline Sioen overleed in januari vorig jaar. Een fles La Marzelle kost tussen 45 en 50 euro. Populair zijn ook de zogenaamde ‘Nabuchodonosors’, flessen van 15 liter waarvan er één uit 2016 uw bezit wordt voor 1.200 euro.

Jean-Charles Joris maakt de ambitie van het wijnhuis deze week bekend in het weekblad Trends. Chateau La Marzelle heeft een traditie die teruggaat tot in de negentiende eeuw. In 1997 kocht het echtpaar Jean-Jacques en Jacqueline Sioen het wijnhuis van de Franse familie Carrère. Chateau La Marzelle is vandaag goed voor een productie van 80.000 flessen op jaarbasis. Jean-Charles Joris zegt dat hij dat getal wil opdrijven, door nog meer in te zetten op export. De VS zijn een favoriet afzetgebied. De kleine helft van wat vandaag wordt gebotteld, is bestemd voor de Belgische markt.



Zijn moeder Michèle Sioen staat aan het hoofd van het vroeger beursgenoteerde gelijknamige bedrijf gespecialiseerd in technisch textiel. Ze is gehuwd met Marnix Galle, hoofdaandeelhouder van de beursgenoteerde projectontwikkelaar Immobel. Trends wil van Joris ook weten of hij nooit een baan heeft geambieerd in het familiaal bedrijf. “Toch wel, hoor.”, luidt het antwoord. “Het heeft me nooit ontbroken aan ideeën. Maar het one million dollar idea zal er wellicht ook niet bij gezeten hebben. Je plaats opeisen in een familiebedrijf is nooit vanzelfsprekend. Ik vind dat je een plaats in het familiebedrijf moet verdienen, en niet door geboorte kan opeisen.”

Voor Jean-Charles Joris is het wijndomein een bedrijf zoals een ander. “Een wijnkasteel is net zo goed een bedrijf, waar de productie, de logistiek, de hr en de cijfers moeten kloppen. Ik moet dat alles managen. De principes van goed ondernemerschap zijn dezelfde, ongeacht de sector. Mijn interesse voor de terroirs, de druiven, het klimaat en de werking van het chateau zijn groot. Ik leer al anderhalf jaar veel bij.” Maar toch is het ook weer anders. “Een fabriek kun je in enkele weken of maanden bouwen, maar met een chateau gaat dat niet. Wijn vergt dieptewerk en veel geduld. Het is een werk van decennia.”