Beursexit: ‘De familie Sioen wordt aan de kassa gevraagd’ (om 27 miljoen euro extra te betalen)

CEO Michèle Sioen verdedigt de familiale strategie in een videoboodschap. (Zie ook onderaan artikel)

Vijf dagen voor het bod afliep op 35 % aandelen die ze niet in handen had, verhoogt de familie Sioen dat bod van 23 naar 27 euro per aandeel van hun beursgenoteerd familiaal bedrijf. Meteen moet ze nu 185 miljoen euro op tafel leggen tegenover slechts 158 miljoen bij het eerste bod. Einddoel blijft minstens 95 % van de aandelen in handen te krijgen en daarna het bedrijf weg te halen van de Brusselse beurs. Het werd al snel duidelijk dat de kleine en weinige grote aandeelhouders het familiaal bod te krenterig vonden. De eindmeet van 95 % zou niet worden gehaald. Na gesprekken met enkele grote institutionele aandeelhouders komt de familie nu met meer centen over de brug. Familiaal boegbeeld Michèle Sioen, 55 jaar, kiest voor een ongewone communicatievorm. Ze legt een en ander uit in een videoboodschap.

Het verhaal wil dat vader Jean-Jacques Sioen, die het familiaal bedrijf oprichtte, in 1996 enkel nachten minder goed sliep. Dat was vreemd genoeg het gevolg van het succes van de beursintroductie van zijn bedrijf. Hij besefte plots hoeveel geld zijn bedrijf waard was en hij was daar even van onder de voet. Zijn echtgenote Jacqueline Sioen was minder enthousiast. Ze was geen voorstander van de beursintroductie. “Als het minder goed gaat, staat dat in alle gazetten.” zo zei ze. En ze had gelijk. Sioen kende op de beurs hoogtepunten, maar ook dieptepunten, bijvoorbeeld wanneer het aandeel vanaf 2009 enkele jaren noteerde onder de 5 euro.



Vader Sioen overleed in datzelfde jaar 2009, wanneer de koers van zijn bedrijf op een dieptepunt stond. Zijn echtgenote in januari vorig jaar. Hun drie dochters werden daardoor eigenaar van de 65 % aandelen van het bedrijf. Het aandeel noteerde toen 22 euro. Het overlijden van de stammoeder was meteen de versnelling richting beursexit die ongetwijfeld mee kadert in een familiale erfverdeling. De niet familiale aandeelhouders vinden de dat ze ook recht hebben op een stukje van die erfenis. In een videoboodschap zegt de anders meer discrete Michèle Sioen dat een beursnotering momenteel meer nadelen dan voordelen heeft. Vooral omdat het bedrijf actief is in nichemarkten met sterke concurrenten. Die laatsten konden de strategie van Sioen zo in het jaarverslag aflezen. Daarnaast wil de familie de toekomst discreet regelen binnenskamers, liever dan in het publiek op de beursvloer.

Sioen kende sinds de beursgang een indrukwekkende groei, op eigen kracht en via overnames in onder meer Italië, Duitsland, Finland en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf telt meer dan 4.000 werknemers verdeeld over 20 landen. Het boekte in 2019 een omzet van iets meer dan een half miljard euro. Het bedrijf produceert dekzeil voor vrachtwagens, tenten of kogelwerende vesten, sportmatten en windbreeknetten, naast beschermkledij voor brandweerlui, vissers en jagers. Het nieuwe bod waardeert het bedrijf Sioen op 534 miljoen euro.