Marc Coucke trekt Hein Deprez definitief uit het slijk

Marc Coucke (Foto: Belga Image)

Miljardair-apotheker Marc Coucke pompt 48,5 miljoen euro vers kapitaal in de beursgenoteerde groentengroep Greenyard van Hein Deprez. Coucke verwerft daarmee 13,4 % van de groentenproducent en -distributeur. Hij wordt meteen ook lid van de raad van bestuur. Joris Ide, die ook al met Coucke samen voetbalploeg Anderlecht controleert, legt 1,5 miljoen euro op tafel. Ide stapte eerder al in het kapitaal van Greenyard. De 50 miljoen euro verse middelen waren nodig om de banken te overtuigen hun lopende kredieten aan de voedingsgroep te bestendigen. Daarmee lijkt de toekomst van Greenyard terug in veilig vaarwater te zitten. Coucke stapt in tegen 7 euro per aandeel. Meteen steeg de koers van het Greenyard-aandeel met 15 % tot 8,3 euro. Met de kapitaalverhoging verwatert de controle van Deprez over Greenyard van 49 naar 42 %. Zijn vermogen verdappert dank zij de komst van Coucke wel met 30 miljoen euro tot 192 miljoen.

Greenyard werkt een zwaar saneringsprogramma af dat volgde op een listeriabesmetting in één van zijn fabrieken en een te ambitieuze overnamestrategie van Hein Deprez. Die laatste moest daarbij onder druk van de banken zijn dagelijks beleid mee in handen geven van crisismanager Marc Zwaaneveld. Nog onder druk van de banken moest Deprez vers risicokapitaal zoeken. Dat vond hij nu bij Marc Coucke. Daarmee kon hij een nieuwe financieringsovereenkomst met de banken afsluiten van 467,5 miljoen euro en een looptijd van drie jaar met een optie tot verlenging met één jaar, tegen marktconforme voorwaarden. Samen met Ide controleert Coucke nu 16,4 % van Greenyard. Hij moet de aandelen minstens 180 dagen in portefeuille houden. “Greenyard heeft grote veerkracht, vechtlust en ondernemerschap getoond om weer een gezond bedrijf te worden.” zegt Coucke in een persbericht. “Bovendien werkt Greenyard in een aantrekkelijke sector, groenten en fruit, die de komende jaren nog belangrijker zal worden omdat consumenten steeds meer op zoek gaan naar gezonde consumptieproducten. We kijken ernaar uit om samen het businessplan uit te voeren en nog veel meer.”