Familie Meyer [652]

Maurice Meyer

Vermogen € 25 298 000
Gekend als Mayerline
Activiteit Kledingsdistributie
Inplanting Brasschaat
Tendens Neutraal
Huidige positie 652


In 1957 ontwerpen Jozef Meyer en zijn echtgenote Jeanne Vrydags in hun bescheiden atelier in Brussel hun eerste kledinglijn, die uit jassen en mantels bestaat. Na een tijdje komen daar tailleurs en andere kledingstukken bij. De elegante creaties van Jeanne vallen in de smaak bij heel wat enthousiaste klanten. De collecties worden in eerste instantie verkocht op markten, maar vinden al gauw hun weg naar de betere multimerkenwinkels. Na een tijdje nemen Jozef en Jeanne zelf enkele winkels over. In één ervan werkt zoon Maurice vanaf zijn veertiende mee. Hij leert zijn vrouw Frieda Zegers kennen en mede dankzij haar creatieve input groeien de winkels uit tot bekende modezaken.

Maurice Meyer wordt in 1980 bedrijfsleider van Mayerline. De focus ligt op de uitbouw van de collectie en in 1986 wordt Mayerline als merk geïntroduceerd. Een eerste catalogus verschijnt.

Mayerline investeert in eigen kracht. De Belgische detailhandel vormt de basisafzetmarkt van de collectie. In 1995 worden de eerste eigen winkels geopend. In 1996 wordt een eerste “shop in shop” geopend in een filaal van Galeria Inno. In de multimerkenwinkels blijft Mayerline een vaste waarde.

In 1999 opent Mayerline in Litouwen haar buitenlandse productieatelier. Even later wordt het winkelconcept vernieuwd. In 2006 telt Mayerline 25 eigen winkels en wordt het merk verdeeld in alle 15 filialen Galeria Inno. Een jaar later openen er boetieks in Mol, Lommel, De Panne, Ieper, Mortsel en Waregem. De kledinglijn is intussen verkrijgbaar in een 165-tal multimerkenwinkels. Ook in Nederland kan men terecht in meer dan 20 winkels. Eind 2009 neemt Patrik Geurts, schoonzoon van Maurice Meyer, de taak van CEO over.

In 2012 tenslotte neemt de groep JBC 85 procent van Mayerline over. De familie Meyer behoudt 15 procent in het bedrijf.