Familie Poulet [113]

Vermogen € 203 000 000
Gekend als Krëfel
Activiteit Distributie
Inplanting Humbeek (Brabant)
Tendens Stijgend
Huidige positie 113


De kans is groot dat u altijd hebt gedacht dat Krëfel een Duits merk van wasmachines was. U was verkeerd. Krëfel is de naam die staat voor de distributieketen van de familie Poulet. Die keten is grotendeels het werk van de Blankenbergenaar Marcel Auguste Poulet. In 1958 ging die van start met de firma Correxpo. Het achtervoegsel ‘expo’ verwees naar de wereldtentoonstelling van dat jaar. Correxpo was oorspronkelijk een postorderbedrijf van televisie- en hifiproducten. Sleutelelement daarbij waren de lage prijzen.

Pas in 1965 opende Poulet zijn eerste winkel. Ook pas dan kwam de naam Krëfel voor het eerst in het straatbeeld voor. De Duits klinkende naam had oprichter Auguste Marcel ontleend aan het Duitse plaatsje Krefeld, omdat Duits geassocieerd zou worden met degelijkheid. De daaropvolgende twintig jaar opende Krëfel tegen een snel tempo nieuwe verkooppunten, doorgaans in het centrum van de stad. Maar langzaamaan volgde de groep de algemene trend die wees naar meer verkooppunten aan de rand van de stad. Krëfel heeft nu 71 winkels in ons land. ‘Idealiter hebben die een oppervlakte van zo’n 2000 m². Een aantal is echter maar 800 à 1000 m². We kijken dan uit naar mogelijkheden voor een hervestiging’, zegt topman Pascal Poulet.

De jongste tien jaar is de verkoop bij Krëfel gestegen met gemiddeld 10 procent per jaar. Krëfel wil de komende jaren nieuwe vestigingen blijven openen in België. Daarnaast vergroot Krëfel waar mogelijk winkels van 1.000 m² richting 2.000 m².  27 van de grotere winkels verkopen ondertussen ook keukens, wat aansluit bij de sterke ‘witgoedtraditie’ van Krëfel. ‘In witgoed (grote huishoudelijke apparaten als wasmachines, afwasmachines, koelkasten, diepvriezers) zijn we marktleider en loopt ons aandeel op tot 20 procent. Elders zitten we in de topdrie’, zo klinkt het. Bruingoed (radio’s, televisietoestellen…) en multimedia zijn eveneens sterkhouders maar daar is de prijzendruk veel groter.