Verlinvest, de investeringsholding van de AB Inbev families de Mévius en de Spoelberch, heeft zijn participatie in de Nederlandse duurzame winkelketen Marqt verkocht aan het Triodos Organic Growth Fund, een beleggingsfonds van de Triodos Bank, en aan investeringsfonds Social Impact Ventures. Verlinvest verwierf in 2011 net geen 40 procent van Marqt. De Nederlandse bioketen groeide de voorbije jaren met Verlinvest uit van 2 tot 15 vestigingen, hoofdzakelijk in Amsterdam maar ook met vestigingen in Rotterdam, Den Haag en Haarlem.
Marqt is het werk van Quirijn Bolle, een oudgediende van Ahold. De bioketen wil geen grootschalige inkoop, maar “eerlijk” eten, uit de buurt, liefst van het seizoen en ook nog voor een “eerlijke prijs”. Met zo min mogelijk hulpstoffen en suiker, vet en zout. Bolle hanteert daarbij een opmerkelijk winstprincipe. Maakt het bedrijf een winst die groter is dan die 3 procent van de omzet, dan gaat daarvan 25 procent naar de aandeelhouders. De rest moet ten goede komen van klanten en werknemers, door ze geld terug te betalen. “Stel dat we het winstaandeel van de aandeelhouders niet zouden begrenzen. Dan zou er altijd de perverse prikkel kunnen zijn dat ze zeggen: laten we de kosten verlagen. Laten we goedkoper inkopen, het niet zo nauw nemen met duurzaamheid, méér verdienen en zo aandeelhouderswaarde creëren. Met deze afspraak veranderen we het systeem.” zo zegt Bolle in nrc.nl. Het is niet gezegd dat Verlinvest hetzelfde principe huldigt.