UPDATE – NIEUW – Paul Gheysens pompt 3,5 miljoen euro in zijn mediagroep

Projectontwikkelaar Paul Gheysens zet zijn mediabedrijf GM Group op de sporen met een interne lening van 3,5 miljoen euro. Belangrijkste merk van GM Group is de gratis nieuwssite Newsmonkey. Maar enkele weken terug lanceerde de groep ook de betaalsite Newsweek, met als kern het digitaal en print licentierecht op artikels uit het gelijknamige Amerikaanse magazine. Nog dit jaar wil de groep ook een economische nieuwssite lanceren. GM Group zelf was over 2018 licht verlieslatend. Het opgebouwd verlies bedraagt ondertussen 2,4 miljoen euro. Ook T-Media is licht verlieslatend. T-Media bevat een aantal kleinere websites van de groep.



Newsmonkey werd opgericht door journalist Wouter Verschelden. Een eerste start om via crowdfunding kapitaal te verzamelen, mislukte. Al in 2016 werd gesprekken aangeknoopt met projectontwikkelaar Paul Gheysens, bekend van zijn bouwgroep Ghelamco. Maar toen werd in alle toonaarden ontkend dat er concrete afspraken zouden zijn gemaakt. Een jaar later wijzigde het bedrijf zijn naam in GM Group wat zoveel betekent als Ghelamco Media (UPDATE – onderaan artikel). Het bedrijf nam toen ook zijn intrek in de Gentse gebouwen van de Ghelamco Arena. Pas dit jaar kwam Paul Gheysens naar buiten als echte eigenaar van het bedrijf.

GM Group profileert zich als media- en marketingbedrijf dat niet enkel nieuws brengt maar ook verhalen wil maken rond merknamen. “Inform, inspire, influence” heet dat in marketingtaal. Daarmee sluit het bedrijf aan bij de nieuwe tendens die journalistiek wil laten overlopen in product placement en redactioneel verpakte marketing. DPG, de persgroep van Christian Van Thillo, is daarin de grote voorganger. In dat kader trok Van Thillo Isabel Peeters aan, de vroegere commercieel directeur bij reclamebureau BBDO. Zij moet de nieuwe “branded content studio” van DPG vorm geven. In een radio interview zei Peeters daarover dat ze daar volop mee bezig is en dat ook de redacties van DPG klaar staan om daaraan mee te werken. DPG is onder meer bekend met de merknamen HLN.be, VTM en Dag Allemaal.

Paul Gheysens van zijn kant werkt niet enkel met Verschelden maar trok ook Dominique Tanaka aan als CEO van zijn groep. Tanaka richtte in 2008 de vakantiesite TravelMedia op, toen nog in een joint venture met Roularta van de familie De Nolf. TravelMedia heeft acht reissites en een magazine, maar biedt ook marketingdiensten aan bedrijven in de toeristische sector aan. Tot slot heeft GMGroup ook gezond.be (gezondheid), rekening.be (persoonlijke financiën) en enkele voetbalfansites in portefeuille. Recent werd Xavier Verellen operationeel directeur van GM Group. Verellen werkte 16 jaar bij De Persgroep, ook even als commerciële verantwoordelijke. Newsmonkey richt zich sterk naar een jong publiek. Newsweek moet een ouder publiek aanspreken.

UPDATE

In een reactie laat Wouter Verschelden weten dat stellen dat crowdfunding ‘mislukte’ manifest onjuist is . “De crowdfunding haalde de targets, van 300k euro, en later werden alle crowdfunders terugbetaald. Het was de bijzonder hoge commissie op de transactie, van MMI die de hele zaak deed overkomen als een negatieve affaire.” aldus Verschelden die verder benadrukt dat de naam GM Group staat voor “General Media Group” en niet voor “Ghelamco Media Group”.