De West-Vlaamse greep op Mercedes (maar de donkere wolken stapelen zich op)

De Duitse autogroep Mercedes zet vijf verkoopfilialen in Vlaanderen te koop. Samen zijn die goed voor een omzet van meer dan 100 miljoen euro. Voor 9 andere filialen wordt een financiële partner gezocht. De meest genoemde namen als kandidaat koper zijn twee West-Vlaamse oudgediende Mercedes verkopers: Vereenooghe uit Roeselare en Ghistelinck uit Waregem. Beiden groepen voeren een expansief beleid. Schaalvergroting moet lage marges compenseren. Maar het opduikende sjoemelkartel waarin ook Mercedes wordt genoemd, kan serieus roet in het eten gooien.



Vereenooghe en Ghistelinck behoren tot de beter presterende bedrijven uit de sector. Toch liggen hun marges laag. Op een omzet van 106 miljoen euro haalt Vereenooghe een cash flow van 3,7 miljoen euro. Bij Ghistelinck staat een omzet van 152 miljoen euro voor een cash flow van 9,8 miljoen. Beide groepen compenseren de lage winstmarges en de afgenomen onderhoudswerken door expansie en schaalvergroting. Vereenooghe, in handen van de gelijknamige familie, nam het Brugse Autoterminus over en kan zich nu de grootste onafhankelijke Mercedes-verdeler van personenwagens noemen. Ghistelinck koos voor een groeistrategie die geografisch gelijk loopt met de E17, maar wel tot in Frankrijk. De groep mikt daarbij meer op bedrijfsvoertuigen. Nog dit jaar nam Ghistelinck Trucks en Vans, in Rijsel en Valenciennes over. Beide bedrijven hebben een omzet van ruim 220 miljoen euro en een verkoop van meer dan 4.500 nieuwe voertuigen op jaarbasis. Met deze overname breidt Ghistelinck haar van- en truckactiviteiten uit langs de transportader E17 verder uit. “Rijsel en Valenciennes behoren tot een enorme metropool, die nauwkeurig grenst aan de regio waar Ghistelinck reeds sedert 1950 actief is.” zo klinkt het.

De verkooppunten die Mercedes nu te koop zet situeren zich in Ninove, Zottegem, Aalst, Gent en het rijke Sint-Martens-Latem. Kansen dus voor Vereenooghe en Ghistelinck. Die laatste wordt volledig gecontroleerd door het management nadat de familie het bedrijf in 2006 verkocht aan de durfspecialist Creafund. Beide bedrijven staan wel voor grote uitdagingen. In Duitsland maakte Volkswagen bekend dat het samen met Mercedes, Audi, BMW en Porsche jarenlang afspraken heeft gemaakt omtrent het gebruik van sjoemelsoftware. Bij toeval maakte Mercedes enkel dagen daarvoor bekend dat het in Europa 3 miljoen wagens terugroept voor een software update. Een operatie van 220 miljoen euro die niets zou te maken hebben met het sjoemelschandaal. Elke expert weet dat de reputatie van een merk als Mercedes het belangrijkste verkoopargument is. Tot op vandaag was die reputatie even ongeschonden als het koetswerk van een nieuwe blinkende wagen. Afwachten wat het sjoemelkartel als impact zal hebben.