Na de Tweede Wereldoorlog keken de broers Omer en Luc Vanaudenhove aan tegen een quasi onverkoopbare voorraad schoenen in de winkel van hun familie. Ze besloten de schoenen per post te verkopen. Wanneer de mensen naar het kantoor zelf kwamen om schoenen op te halen, besloten ze een nieuwe winkel te openen. Het merk Shoe Post was meteen geboren. De holding Euro Shoe Unie is nu uitgegroeid tot een grote distributeur met Shoe Discount, Shoes in the Box, Avance en de Nederlandse handelszaken Bristol en Van Woensel.
Behalve in de distributie van schoenen is Euro Shoe ook actief in de doe-hetzelf-branche. De groep stapte via een franchise in de Brico-keten. Daarnaast experimenteerde de groep ook in de textieldistributie, onder meer met de keten Mexx, en in de speelgoedsector. Maar langzaam groeide het besef dat de familie zich moest distantiëren van het bedrijf en een professioneel management moest toelaten. De familie werd daarbij gestimuleerd door de verliescijfers die in de jaren 1999 en 2000 werden opgetekend. ‘Het bedrijf werkte met een verouderd, verstard kader. Er was enorm veel familiale inbreng. Neven, nonkels, nichten, elkeen wou zijn postje’, zei Patrick Vandenkendelaere, uitgever van het vakblad Shoes Magazine daarover in Trends. ‘Niet dat ik de familie Vanaudenhove incompetentie verwijt. Maar in de hele schoenenbranche wordt er te veel aan inteelt gedaan. Men denkt nog steeds dat men de stiel het best binnen de eigen familiekring kan leren.’
Met Kurt Moons, die vroeger aan het hoofd stond van Brantano, Santana en de Eddy Merckx Group, koos de familie voor het eerst voor een niet-familaie CEO. Hij neemt de fakkel van Philippe Vanaudenhove over. “De wereld en de marktomstandigheden evolueren zo snel dat het nu tijd is voor verandering. We hebben vandaag nood aan iemand die dag in dag uit helpt om de visie en strategie van Euro Shoe Group uit te bouwen en uit te dragen. Dit wil niet zeggen dat Kenneth Vanaudenhove en ik uit het beeld verdwijnen. Integendeel, we blijven aanwezig en zullen er over waken dat onze familiale waarden, die we sinds 70 jaar hoog in het vaandel dragen, gerespecteerd blijven.”, zegt Philippe Vanaudenhove in het blad Mode.
Toch incasseert Shoe Post zware verliezen als gevolg van de internetcrisis in de distributiesector. In 2016 bedraagt het verlies 3 miljoen euro, in 2017 zelfs 10 miljoen. Kurt Moons vertrekt en de familie neemt met Elise Vanaudenhove het management terug over. 20 van de 270 winkels in Nederland en België gaan dicht. De winkelketen wordt omgevormd van Shoe Post naar Bristol en nog eens 40 winkels gaan dicht. De verliezen in de schoenenverkoop worden mee opgevangen met de winst die de familie maakt met haat vastgoedbedrijf Vana Real Estate. Verkoopplannen door de familiale aandeelhouders lijken nu weer even opgeborgen. 23 familieleden controleren het bedrijf via twee stichtingen. In het coronajaar 2020 incasseerde het bedrijf een verlies van 15 miljoen euro. Vier jaar later vroeg de familie een gerechtelijke reorganisatie aan voor haar bedrijf.