Wim De Veirman en Jan Helskens [84]

Green Pan: Wim De Veirman

Vermogen € 350 000 000
Gekend als Greenpan
Activiteit Productie van antikleef braadpannen
Inplanting Hong Kong
Tendens Stijgend
Huidige positie 84


Wim De Veirman en Jan Helskens gingen in 2005 van start met een productiebedrijf van roestvrije braadpannen. Als standplaats kozen ze voor Jianmeng, een ontluikende Chinese stad op twee uur rijden van Hong Kong. Hun pannen werden al snel een succes. Maar toch bleven de twee ondernemers wat op hun honger zitten.

Het bedrijf groeide met de dag, tot beiden inzagen dat het eigenlijk geen toekomst had. “De enige reden waarom we populair waren, was dat we goedkoper konden produceren dan onze concurrenten. Maar in principe kon alles snel weer in elkaar zakken. We hadden niets van intellectuele eigendom opgebouwd die ons zou beschermen. We wilden een eigen product, een eigen merk ontwikkelen en de productie in opdracht van derden geleidelijk afbouwen.” vertelde De Veirman in 2015 in de Tijd, in één van zijn weinige interviews.

Op dat moment in 2006 was er wereldwijd heel wat discussie over de schadelijke effecten van bestaande antiaanbaklagen zoals teflon. De Veirman en Helskens gingen op zoek naar een alternatief. Na één jaar stoten ze op een Koreaans bedrijf, Thermolon. De Koreanen hadden een speciale coating ontwikkeld voor branddeuren en zonnewerende panelen. Ze sloten een exclusief partnership af, later kochten ze het bedrijf over.

De Veirman vertelt in de krant enthousiast over het moment dat hij wist goud in handen te hebben. “We lanceerden Greenpan in de VS via televisieverkoop. In vier uur tijd waren we uitverkocht. 100.000 pannen. Drie maanden later nog eens. 350.000 pannen, in 12 uur tijd.” De rest is eigenlijk nu al geschiedenis. Hun bedrijf telt nu om en bij 2.000 werknemers, hoofdzakelijk in Hong Kong.

De sleutel van hun succes? “Wat je zeker niet moet doen als je schrik hebt om te falen, is remmen, aldus De Veirman. Als je een auto inhaalt en er komt een tegenligger, moet je ook gas bijgeven en zorgen dat je ervoor schiet. Dat hebben wij ook gedaan.”

Dat succes kreeg de voorbije jaren forse rugwind mee door onder meer corona. De pandemie zette gezinnen er toe aan meer thuis te koken in eigen keuken, met gezondere pannen. Liefst groene pannen als het van beide Vlaamse ondernemers afhangt. Dat die keramische pannen ook nog eens gemaakt zijn zonder chemicalieën die PFAS-bevatten sluit dezer dagen ook aan bij een nieuwe bezorgdheid die nu ook het brede publiek bereikte. In 2021 jaar stelde Waterland 159 miljoen euro groeikapitaal ter beschikking van de Cookware Company en zijn aandeelhouders. Dat werd onder meer gebruikt voor de overname van het Italiaanse Lumenflon. Dit bedrijf moet de eerste PFAS-vrije producent van kookpannen in Europa worden. Eerder nam het bedrijf al hun Nederlandse concurrent BK Holland over en hun Duitse concurrent Merten & Storck. Via die overnames en eigen groei moet de Cookware Company uitgroeien tot een groep met een omzet die naar één miljard gaat. Bij de intrede van Waterland werd bekend dat het bedrijf in 2020 een omzet haalde van 400 miljoen dollar, Het bedrijf had dan ongeveer 2.000 mensen in dienst, verspreid over 3 productiefaciliteiten in Zuid-Korea, China en Duitsland en meerdere verkoopkantoren wereldwijd. De producten worden op de markt gebracht via verschillende internationale merken zoals Greenpan en Blue Diamond, aangevuld met enkele sterke lokale merken zoals Royal Van Kempen & Begeer, Greenchef en BK.

In 2022 werd bekend dat Jan Helskens 15 miljoen euro op tafel legde voor de aankoop van het kasteel Chateau de Humain in Marche-en-Famenne. Verkoper was prinses Lea, de schoondochter van koning Leopold III.