Familie Colruyt incasseert verlies van 600 miljoen euro

Jef Colruyt. (Foto: Belga Images)

Nog maar een jaar terug waarschuwde CEO Jef Colruyt dat het moeilijk zou worden om de 385 miljoen euro nettowinst van zijn distributiebedrijf opnieuw te evenaren. Salamigewijs volgde drie maanden later het bericht dat die winst zelfs “aanzienlijk lager” zou zijn. Sindsdien is de koers van het aandeel Colruyt met meer dan 40% gedaald, waardoor de marktkapitalisatie van de groep van 7 miljard euro naar minder dan 4 miljard euro is gebracht, een verlies van 3 miljard euro in amper één jaar tijd. Het vermogen van de familie zakt daarmee van 3 naar 2,4 miljard euro. In onze ranglijst daalt de familie Colruyt van de 9de naar de 15de plaats.

De koers van het Colruyt-aandeel eindigde gisteren op 29 euro. We moeten terug naar het voorjaar van 2012 om nog zo’n laag niveau te vinden, iets meer dan 10 jaar geleden dus. Die nieuwe terugval wordt verklaard door een zeer kritische analyse van de Britse bank Barclays. Analist Nicolas Champ verlaagde zijn koersdoel van het aandeel van 36 naar 29 euro, terwijl hij zijn verkoopadvies handhaafde. Hij zegt voor het boekjaar 2021/2022 zwakke resultaten te verwachten, met een verwachte nettowinst van amper 300 miljoen euro. Colruyt publiceert die resultaten op 14 juni.



Analist Nicolas Champ bundelt daarmee de algemene gevoelens die Colruyt overvallen. Het gaat dan om de combinatie van hoge kosteninflatie, onder meer door de automatische indexering van de lonen in ons land, en de steeds fellere concurrentie op de Belgische markt, met name van Ahold Delhaize. “We vragen ons af of Colruyt niet gebaat zou zijn bij een nieuwe generatie managers” aldus Champ die ook vragen stelt bij de diversificatie investeringen van de familie. Het gaat dan om de recente acquisities van de groep in zeer diverse sectoren, zoals fitness, online apotheek, kleding- en fietsenwinkels. Acquisities die volgens hem “weinig duidelijke synergie bieden met de core business”.