Familie de Spoelberch mikt met Verlinvest op Indiase groeimarkt

Arjun Anand, managing director en hoofd van Verlinvest Azië (Foto: LinkedIn)

De Belgische investeringsmaatschappij Verlinvest, in handen van de AB Inbev familie de Spoelberch, wil haar investeringen in India’s groeiende consumentenmarkt de komende drie jaar verdubbelen in omvang. Het bedrijf wil zich richten op bedrijven in de gezondheidszorg en lifestyle-bedrijven, om in te zetten op de groeiende koopkracht in ’s werelds snelst groeiende grote economie. “India is de winnende markt voor Verlinvest in Azië, dus wijzen we meer middelen en teamfocus toe aan India omdat de rendementen op investeringen verbeteren.” zo zei Arjun Anand, managing director en hoofd van Azië, eerder deze week in een interview met Reuters. Met Verlinvest herinvesteerde de familie de Spoelberch de dividenden die ze ontvangt van haar AB Inbev aandelen. De investeringsholding staat daarbij voor een eigen vermogen van 1 miljard euro, 2 miljard investeringen en een winst vorig jaar van 61 miljoen euro.

Verlinvest, dat de afgelopen jaren jaarlijks meer dan 100 miljoen euro in India heeft geïnvesteerd, zal zijn toewijzing de komende twee tot drie jaar verdubbelen, zei Anand. Hij maakte niet bekend hoeveel het bedrijf in totaal heeft geïnvesteerd of hoeveel rendement het heeft behaald sinds het bijna 15 jaar geleden zich op de Indiase markt begaf. Verlinvest heeft momenteel belangen in de Indiase yoghurtproducent Epigamia en koffieketen Blue Tokai, en wil haar investeringen opvoeren nu India het beter doet dan andere grote economieën, opgezweept door een ambitieuzere middenklasse.



Indiase bedrijven in de gezondheidszorg en lifestyle maken momenteel minder dan 10% van de portefeuille uit, aldus Anand, onder het wereldwijde gemiddelde van 25% in de gezondheidszorg en bijna 20% in lifestylebedrijven binnen de holding. Meer dan de helft van het kapitaal zit in consumentenbedrijven. Verlinvest controleert daarbij merken zoals de veganistische melkmaker Oatly, kokoswaterverkoper Vita Coco en dierenproductenverkoper Chewy.

Hoewel het bedrijf ernaar streeft om meer te investeren in India, zegt Anand dat er ook uitdagingen zijn. Het duurt langer om rendement op investeringen te boeken en het duurt ongeveer tien jaar om uit belangen te stappen, vergeleken met vijf tot zeven jaar elders, zei hij, eraan toevoegend dat de depreciërende roepie ook het rendement schaadt. Ondanks deze problemen investeert Verlinvest meer in India omdat het land “veel meer groeikansen biedt en dat maakt het rendement aantrekkelijk”, aldus Anand.