Familie Kerckhof en Euro Shop voor de rechtbank na verkoop van namaakproducten

De 82-jarige West-Vlaamse ondernemer Daniël Kerckhof staat terecht voor de verkoop van namaakproducten van verschillende automerken. Hij riskeert tot twee jaar cel. Kerckhof is met zijn kinderen de eigenaar van de distributieketen Euro Shop. Bij een controle van de FOD Economie in de vestigingen van Euro Shop in Middelkerke en Veldegem ontdekten inspecteurs stickers, klevers voor velgen, wieldoppen, sleutelhangers, merchandising en kinderstoelen met het officiële logo van automerken als Chevrolet, Fiat, Porsche en Ferrari. Daarnaast bleken er ook fake-designerstoelen van Eames te koop. Alle producten bleken namaak. Het bedrijf zegt ter goeder trouw te hebben gehandeld.



De vervalste producten werden door Euro Shop verkocht voor een fractie van de prijs. Volgens algemeen manager Miguel Bethuyne is het bedrijf ter goeder trouw. “We wisten niet dat we namaakproducten verkochten. We geloofden dat de fabrikanten de rechten hadden om voor de automerken te produceren.” zo zegt hij in Het Laatste Nieuws. Naar verluid hecht het parket bijzonder weinig geloof aan die versie. Naast Kerckhof staat in een tweede samenhangende zaak ook nog een 54-jarige man uit Meulebeke terecht. Zijn bedrijf fabriceerde de autotapijten met de logo’s en leverde die aan Euro Shop. De procureur kan boetes tot 800.000 euro en een celstraf tot twee jaar vorderen. De zaak werd uitgesteld naar 7 februari.

De familie Kerckhof beheert momenteel 7 Euro Shop grootwarenhuizen die zich kenmerken door een grote diversiteit in aanbod, goed voor in totaal 160.000 producten. De slogan van de keten luidt dan ook “Wedden dat we ‘t hebben?” Of nog: “Alles onder één dak”. Maar de familie investeerde ondertussen ook in meerdere tientallen commerciële vastgoed panden.


Download PDF