NIEUW – Birdee laat BNP achter met 20 miljoen euro verlies

(Foto: Pixabay)

Wie dezer dagen naar de website birdee.co surft krijgt een pagina te zien, getiteld: “Aan alle mooie verhalen komt een eind”. Dat eind kost aan de Franse bank BNP Paribas 20 miljoen euro. Acht jaar na de oprichting stopt de beleggingsrobot Birdee immers met het aanbieden van portefeuilles van beursgenoteerde indexfondsen in ons land. De essentie van Birdee was een automatisch spaarplan waarbij de belegger regelmatig een klein bedrag in een portefeuille van beursgenoteerde indexfondsen of ETF’s deponeerde, ideaal voor de hangmatbelegger. Maar voor de dienst moest wel jaarlijks 1 procent beheerskosten worden betaald. Die drempel bleek niet overbrugbaar voor de bankconsument. De Belgische vennootschap Gambit Financial Services, die Birdee ontwikkelde, boekt nu 15 miljoen euro verlies weg om daarna zijn kapitaal terug op te trekken tot 7 miljoen euro.

Officieel werd de beleggingsdienst van Birdee op 30 juni dit jaar opdoekt. Klanten konden tot 13 juni hun geld zelf terughalen. Na die datum werden alle accounts afgesloten en de overblijvende bedragen terug gestort aan de klanten. Over hoeveel klanten gaat, werd niet bekend gemaakt maar eerder had de bank het over 10.000 klanten in België en Frankrijk. Birdee was niet de eerste robotadviseur die er in ons land mee stopte. Vorig jaar plaatste KBC zijn online beleggingsrobot Matti al offline terwijl ook het Belgische BNP Paribas Fortis zijn beleggingsrobot Lucy het zwijgen oplegde.



Beleggingsrobots werden ooit gepositioneerd als één van de meest beloftevolle bankproducten van de toekomst. Spaarders moesten daarbij enkel aangeven wat hun risico- of interesse profiel was, geregeld wat spaargeld deponeren en de robot doet de rest. Maar de geviseerde hangmatbelegger haakte af, wellicht mee onder druk van de relatief hoge recurrente kostprijs. Op een portefeuille van 200.000 euro betaalde de belegger jaarlijks 2.000 euro wat bij een beperkt rendement al snel een slok op een borrel is.