Duror Fashion Group, de eigenaar van de kledingmerken Terre Bleue, Gigue en Zilton, legt de boeken neer. Dat meldt het bedrijf in een persbericht. Als gevolg daarvan verliezen 150 medewerkers hun job en blijven 29 fysieke winkels voorlopig gesloten. Het nieuws komt er op een moment dat duidelijk wordt dat de kledingdistributie het steeds moeilijker krijgt. Bekende modehuizen zoals Esprit en Scotch & Soda hebben eveneens recent hun activiteiten stop gezet. Duror was in handen van de vierde generatie van de familie Perquy. Nog dit jaar ontving het bedrijf een overbruggingskrediet van de Participatiemaatschappij Vlaanderen PMV van 2 miljoen euro. Ook dat geld lijkt nu verloren.
Duror was sedert 1938 een vaste waarde in de mode-industrie. De omzet van 35 miljoen euro voor de pandemie liep na corona terug tot 30 miljoen euro in het fiscale jaar 2022-2023. De directie van Duror stelt dat de coronapandemie, de oorlog in Oekraïne en de stijgende kosten voor energie en grondstoffen zware lasten waren. Daarnaast speelt de felle concurrentie van goedkope fast fashion merken, internationale webwinkels en de bloeiende tweedehands kledingmarkt een grote rol. De verkoopdruk op multimerkenboetieks, die ongeveer de helft van hun omzet uitmaken, nam ook toe. Vooral de minder onderscheidende middensegment merken hebben het moeilijk om consumenten aan te trekken in een markt waar zowel luxemerken als budgetmode voet aan de grond krijgen.
In 2009 kreeg de toen 27-jarige Peter Perquy van zijn vader Dirk de opdracht voor het eerst een mannencollectie voor het familiebedrijf Terre Bleue te creëren. Tien jaar later, in 2019, werd hij CEO van het Belgische modemerk dat wat duurdere ‘casual chique’ mode verkoopt. “Als ik in 2009 had geweten dat de modesector het zo moeilijk zou krijgen, had ik misschien wat langer getwijfeld om actief te worden in het familiebedrijf. Maar ik geloof dat mooie dingen mogelijk zijn.” zo zei hij daarover vijf jaar terug. Terre Bleue maakte sinds 2017 verlies bij een dalende omzet. Er werd gezocht naar schaalvergroting wat eindigde bij de overname van de Belgische modemerken Gigue en Zilton en de creatie van de Duror Fashion Group. Door de overnames verdubbelde het bedrijf in omzet. Maar dat alles was te weinig om te overleven in deze digitale tijden.