Rijkste Nederlandse families: Van der Vorm en Cool Blue op nummer twee

De naam Van der Vorm zegt u wellicht weinig tot niets. Anders is het met de merknamen Pearle brillen en de internetdistributeur Cool Blue. De eerste werd dit jaar door de Rotterdamse familie Van der Vorm verkocht voor 5,5 miljard euro. De tweede is voor bijna 50 % in handen van dezelfde familie en is slechts één van de vele participaties die de familie aanhoudt. Met haar geschat vermogen van 8,5 miljard euro is ze volgens het blad Quote de tweede rijkste familie van Nederland. Het is niet zo dat de familie de publiciteit opzoekt. Integendeel. Hun vermogen is verankerd in de holding HAL Investments. Die wordt bestuurd vanuit het verre Curaçao. Topman Martijn Van der Vorm woont discreet in Monacao en laat zich nooit interviewen of fotograferen. Analisten stellen cynisch dat de familie maar één probleem heeft: ze is te rijk.



Boerenzoon Willem van der Vorm ging in 1890 zijn geluk beproeven in de haven van Rotterdam. Hij zal er succesvol de rederij Holland Amerika Lijn uitbouwen. Wanneer hij in 1957 kinderloos overlijdt, laat hij wel een groot fortuin na maar de groep Holland Amerika Lijn gaat op dat moment door een diep dal. Zijn neven Nico en Willy nemen het roer over bij de rederij. Nico verkoopt eerst het vrachtvervoer en later de resterende cruisemaatschappij. Met de opbrengst van 1,2 miljard gulden wordt in 1989 de beleggingsmaatschappij HAL opgericht. Die is voor 68% in handen van de familie Van der Vorm. De leiding komt terecht bij Nico’s zoon Martijn. Die investeert volop in bagger- en offshore bedrijven zoals Boskalis, SBM Offshore en Vopak. Intussen bouwt hij GrandVision uit: een wereldwijde optiek keten met 7.000 winkels in 40 landen. Dat alles wordt juridisch via HAL Trust gestructureerd vanuit Curaçao.

Ondanks haar weinige transparantie blijft de familie verankerd in Rotterdam. Met de stichting De Verre Bergen richt ze zich op initiatieven op maatschappelijk terrein in Rotterdam. De stichting Droom en Daad richt zich dan weer naar kunst en cultuur in Rotterdam. 

De verkoop van Grandvision zorgt voor een nieuwe miljardenstroom richting familie Van der Vorm. Maar meteen krijgt die er ook een probleem bij. Hoe moet al dat geld succesvol belegd worden? Recent probeerde HAL zowel het energiebedrijf Eneco als de chemiedivisie van AkzoNobel te kopen. Tweemaal mislukte dat. Wel bouwde HAL een groot belang op in het internetbedrijf Coolblue en investeerde het in de Formica Groep, een producent van laminaatvloeren.

Morgen: de familie De Rijcke