Familie Rombouts [347]

Hugo Rombouts, CEO

Vermogen € 65 047 000
Gekend als Rombouts Koffie
Activiteit Koffieproductie
Inplanting Aartselaar
Tendens Neutraal
Huidige positie 347


Rombouts ging als koffiebrander van start in de negentiende eeuw in Antwerpen. De eerste grote groei-impuls komt er in 1958. Speciaal voor de Wereldtentoonstelling in Brussel vindt Rombouts de individuele koffiefilter uit. Dankzij deze revolutionaire vondst kunnen koffiedrinkers voortaan zelf een kopje zetten met een perfect gedoseerde hoeveelheid gemalen koffie, gebrand volgens de traditionele methode. Onmogelijk dus om een te slap of te sterk kopje koffie te zetten! Met deze innovatie was Rombouts de eerste producent van voorgedoseerde koffie. In 1964 werd het concept in de handel gebracht. Het werd meteen een succes in de horeca en de detailhandel. Deze eerste innovatie en de kwaliteit van de koffie waren een serieuze opsteker voor de internationale reputatie van koffiemaker Rombouts.

Het jaar 1968 is het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van het bedrijf. Met het oog op een verdere expansie besluit Hugo Rombouts de krachten te bundelen met Cafés Malongo, op dat ogenblik een kleine koffiebrander uit Zuidoost-Frankrijk. Het blijkt een uitstekende beslissing, want dankzij de inzet van het hele team, dat vandaag wordt geleid door Jean-Pierre Blanc, wordt de koffie van Malongo niet alleen in thuisland Frankrijk, maar in tal van landen verkocht en geapprecieerd wegens zijn kwaliteit. Ondertussen richt Rombouts zich ook naar de horeca en de kantoormarkt, naast de thuismarkt. Het bedrijf is nog steeds in familiale handen. De holding Ackermans & van Haaren controleert 20 procent van het bedrijf maar is van plan die participatie langzaam af te bouwen. De familie wil op eigen kracht doorgaan.