Distributiecrisis maakt familie Van de Velde-Laureys een maatje kleiner

De lingeriegroep Van de Velde, bekend van de merken Marie Jo en Prima Donna, zal dit jaar geconfronteerd worden met een zeer sterke winstdaling. En de voorbije jaren waren al kommer en kwel. Het beursgenoteerde Van de Velde wordt geconfronteerd met de gevolgen van het veranderend winkelpatroon van de consument, e-commerce dus. De groep reageerde te traag op deze evolutie en moet nu een inhaalbeweging maken. De eigenaarsfamilies Van de Velde en Laureys zagen hun vermogen sedert begin 2017 terugvallen van een kleine 500 miljoen euro naar 217 miljoen euro nu. Ze verdwijnen uit onze Top 100 en gaan van de 65ste naar de 101ste plaats.



“Minder mensen in de winkelstraten en een veranderend winkelgedrag doen onze retailomzet dalen met 2 procent.”, zegt CEO Erwin Van Laethem in de Tijd. Hij wijst wel op een aantal lichtpuntjes zoals de succesvolle lancering van de badpakkenlijn van Marie Jo en de voorzichtige groei in nieuwe distributiekanalen. Maar die lichtpunten zijn nog te klein om een veel impact te hebben.

Verlieslatende winkels worden gesloten terwijl er verder wordt geïnvesteerd in nieuwe distributiekanalen, zoals thuisverkoop via homeparty’s en internetverkoop. Die investeringen liepen in de eerste jaarhelft op tot 7,7 miljoen euro. Zowel de bedrijfswinst als nettowinst daalde met 25 %, die laatste van 20 miljoen naar 15 miljoen euro.

De voorzitter van de controlerende aandeelhoudersfamilie Herman Van de Velde zei op de jongste jaarvergadering dat het bedrijf te traag reageerde op de nieuwe marktontwikkelingen. Het moet nu bijbenen in e-commerce. Die keuze om zwaar te investeren zal ook in de tweede jaarhelft nog wegen op de resultaten. Van Laethem voorspelt een ‘zeer sterke winstdaling ten opzichte van de historische resultaten.’ Maar het is nu investeren in toekomstige winst, zo klinkt het.