Familie De Nolf incasseert 70 miljoen euro minwaarde op tijdschriften

Uiterst rechts Xavier Bouckaert, CEO van Roularta en schoonzoon van Rik De Nolf, bij een bedrijfsbezoek van Vlaams minister-president Geert Bourgeois (Foto: Roularta).

De beursgenoteerde uitgeversgroep Roularta, in handen van de familie De Nolf, blijft worstelen met de impact van de digitalisering van de print media. Het bedrijf incasseert een afwaardering van net geen 70 miljoen euro op haar tijdschriftentitels. Dat heeft vooral een boekhoudkundige impact. In cash kan Roularta verder surfen op de meerwaarde van 145 miljoen euro en de cash van 217 miljoen euro die werd gerealiseerd met de verkoop van Medialaan (50 % van de TV- en radiogroep VTM) aan de Persgroep van Christian Van Thillo. De minwaarde op de tijdschriften drukt meteen ook de fiscale winst van het bedrijf die door de uitzonderlijke meerwaarde voor het eerste semester toch nog 75 miljoen euro bedraagt.



Operationeel ziet Roularta haar omzet uit klassieke print activiteiten verder teruglopen. Voor de eerste jaarhelft bedraagt die terugloop op vergelijkbare basis bijna 9 % om te eindigen op 102 miljoen euro. De groep verwacht wel een positieve impact in de tweede jaarhelft van de titels die voor 24 miljoen euro werden overgekocht van Sanoma waaronder Libelle/Femmes d’Aujourd’hui, Flair en Feeling/GAEL. De groep publiceert nu ook afzonderlijke cijfers voor de klassieke drukkerij activiteiten enerzijds en de merken of tijdschriftentitels anderzijds. Ook in de drukkerij loopt de omzet met 9 % terug tot 38 miljoen euro. Operationeel draaide de groep voor zes maanden een verlies van 3 miljoen euro. Het globaal eigen vermogen stijgt tot 278 miljoen. Roularta gaat wel een dividend uitbetalen van 62 miljoen euro en moet een obligatielening van 100 miljoen euro terug betalen. Er werken 1.246 mensen voor het bedrijf.