Fernand Huts blijft (verkoopbare) Jan Fabre sponsoren

Jan Fabre (Foto: Belga Images)

Afgelopen weekend vond in het Antwerpse theater Troubleyn de wereldpremière plaats van ‘Peak Mytikas’, de nieuwste productie van kunstenaar Jan Fabre. De voorstelling komt er één jaar nadat Fabre werd veroordeeld voor seksime en pesterijen, een veroordeling waar hij niet tegen in beroep ging. Sedertdien wordt hij in geen enkel theater nog gevraagd. Troubleyn is daarentegen zijn eigen vzw. Maar niet iedereen trekt zijn handen weg van Fabre. Miljardair, natiebaas en kunstinvesteerder Fernand Huts is de belangrijkste sponsor van Fabre. De uitleg daarvoor is even kort als duidelijk. “Jan Fabre blijft een van onze belangrijkste kunstenaars, die België in het buitenland op de kaart zet”, zegt Huts in Gazet van Antwerpen. “Zijn werk bevindt zich in topmusea en verzamelaars tellen er nog steeds grote sommen voor neer. Ik kan daar alleen maar naar kijken en denken: deze man wil vooruit en wij behouden onze bewondering voor zijn kunstenaarstalent.”

Precies één jaar terug werd de kunstenaar Jan Fabre door de correctionele rechtbank in Antwerpen veroordeeld werd tot achttien maanden cel met uitstel voor pesterijen, ongewenst seksueel gedrag en aanranding van de eerbaarheid van één danseres. De kunstenaar, die tijdens het proces wegbleef, ging niet tegen zijn veroordeling in beroep. De onderhandelingen over de schadevergoedingen met de slachtoffers lopen nog. Korte tijd later verloor het theater Troubleyn zijn 1 miljoen euro aan Vlaamse subsidies, officieel omdat het gezelschap niet vernieuwend genoeg was. Fabre leidt Troubleyn sedert 1986. De nu 64-jarige kunstenaar zelf heeft altijd zijn onschuld staande gehouden.



Vandaag zet hij zijn activiteiten als kunstenaar en artistiek leider van Troubleyn gewoon voort. “De raad van bestuur heeft expliciet het vertrouwen in Jan Fabre bevestigd”, zegt zakelijk coördinator Joost Claes in een geschreven reactie aan de krant. “Troubleyn maakt artistieke plannen voor de volgende jaren, het productie ritme zal zichzelf bepalen volgens de artistieke noden en de financiële en organisatorische mogelijkheden. Jan Fabre is als kunstenaar, zoals elke kunstenaar, niet bezig met het concept ‘pensioen’”.

Dat Fabre actief blijft als kunstenaar mag ook blijken uit zijn vennootschap Angelos. Het laatste boekjaar, per eind juni 2022, boekte die een netto winst van 0,44 miljoen euro meteen goed voor een dividend van 0,4 miljoen euro. Troubleyn heeft nu naast Fernand Huts ook nog een Italiaanse sponsor. Fabre is als kunstenaar populair in onder meer Spanje en Italië. Troubleyn incasseert ook inkomsten uit de taxshelter via het productiehuis Perpodium. Fabre mag dan wel imagoschade hebben opgelopen, bedrijven willen nog steeds investeren in zijn producties in ruil voor een aanzienlijke belastingvrijstelling. Fabre zelf nam ondertussen zijn intrek in het Mullenskasteel in het Oost-Vlaamse Brakel.