In 1980 verschijnt bij de Franse uitgeverij Chêne/Hachette het boek “Les bâtisseurs du rêve”. Daarin worden de meest fantastische woningen ter wereld voorgesteld. Op de cover prijkt een foto van “Le Dragon”, de eerste woning gebouwd door de Franse kunstenares Niki de Saint Phalle. Ze bouwt de woning, bedoeld als fantasiespeelhuis, in de tuin van de Knokse kunstschilder en casinobaas Roger Nellens. De iconische “Dragon” heeft nu een nieuwe eigenaar, de projectontwikkelaar en bouwaannemer Bart Versluys. Die wil het kunstwerk zijn vroegere status van icoon teruggeven. En hij wil een eigen nieuw museum opbouwen rond het kunstwerk.
In 1972 vraagt Roger Nellens aan Niki de Saint-Phalle om een grote sculptuur te bouwen die kan dienen als huis en speelplaats voor zijn kinderen, met speelkamer, keuken, badkamer en slaapkamers. Het eindresultaat wordt een huis in de vorm van een draak. Kunstenaar Jean Tinguely, partner van de Saint Phalle, helpt mee aan de realisatie ervan; hij maakt onder meer het ijzeren geraamte van de sculptuur en zorgt voor het meubilair en de luchter in het speelhuis. Aan de westzijde van het speelhuis maakt de kunstenares een vaste sculptuur in de vorm van een tafel waaraan een Franse “Nana” met haar man “Le Dragon” een beetje onderzoekend bekijkt. (Lees verder onder de foto)
“Le Dragon” raakt wereldwijd bekend in kunstmiddens. Het wordt de cover van het boek “Les bâtisseurs du rêve”, uitgegeven in 1980 waarin de meest fantastische woningen ter wereld worden voorgesteld. In 1987 logeert de Amerikaanse kunstenaar Keith Haring (1958-1990) drie weken in het speelhuis. In die periode realiseert hij op vraag van Roger Nellens de muurschildering in het Casino van Knokke. Daarnaast decoreert Haring in “Le Dragon” de wand van de trap en het balkon in zijn typische figuratieve stijl. (Lees verder onder de foto)
De constructie in ijzer, keramiek, beton en plexiglas is 25 meter lang en 6 meter hoog. Het lichaam van de draak wordt getypeerd door de wijd opengesperde dieprood geschilderde mond van waaruit een slingerende tong als glijbaan tevoorschijn komt, uitgevoerd in metaal en glanzend rood geschilderd. Opvallend zijn tevens de diepe oogkassen met bolvormige “levensechte” ogen in plexiglas. Vrij anekdotische decoraties zijn letters van de namen van het gezin rondom de inkom en de scheikundige formule van de anticonceptiepil.
Morgen laten we u kennis maken met de geschiedenis van de familie Nellens.