MEDIA – HLN en de macht van Christian Van Thillo

vlnr: Christian Van Thillo, koning Willem-Alexander, en CEO Erik Roddenhof. (Foto: DPG Media)

Het was een opmerkelijk bericht deze morgen op de website HLN.be. “Recordcijfers bevestigen: “Iedereen in Vlaanderen leest HLN” Uit de meest recente CIM-studie, het bedrijf dat de cijfers van alle nieuwsmerken bijhoudt, blijkt dat HLN dagelijks 2.145.400 Vlamingen bereikt. “Om dat in perspectief te plaatsen: dat zijn meer dan alle lezers van De Standaard, De Morgen, Gazet van Antwerpen en De Tijd samen. Met 2,9 miljoen gezinnen in Vlaanderen, kan je bijna zeggen dat iedereen in Vlaanderen HLN leest.” zo gaat de tekst optimistisch verder. HLN is onderdeel van DPG Media, eigendom van de mediamagnaat Christian Van Thillo. De macht en invloed van Van Thillo mag blijken uit twee recente feiten. In Amsterdam nam DPG zijn nieuwe kantoorgebouwen in gebruik in aanwezigheid van de Nederlandse koning Willem-Alexander. En bij de eerste vergadering van de Vlaamse regering Diependaele een maand terug konden drie schermgezichten van DPG en concurrent Play Media in de regeringszaal zelf komen lobbyen om meer financiële steun te krijgen voor streaming diensten.

Wij zijn de ‘hartslag van Vlaanderen’”, zo zegt HLN-hoofdredacteur Dimitri Antonissen zelfverzekerd. “Dat HLN-gevoel overstijgt alle beroepsgroepen: of je nu aan de kassa van de supermarkt werkt, of de strategie uitzet op de hoofdzetel. (…) Onze belangrijkste missie: zorgen dat al jouw vragen beantwoord zijn. Zo krijg je terug grip op een wereld die vaak best verwarrend en complex aanvoelt.” zo gaat het verder om te komen tot een bredere definitie van nieuws bij het product HLN: “Bovenop de feiten heeft HLN meer dan eender welk nieuwsmerk aandacht voor de emoties en de mensen in het nieuws: ‘Waarom raakt een verhaal ons?’ We beseffen dat er meer is dan enkel slecht nieuws. Bij HLN zit je ook voor positieve en hartverwarmende verhalen op de eerste rij.”



Daarmee is HLN meteen het grootste mediaproduct van Vlaanderen, een product dat zo goed als volledig wordt gestuurd door algoritmen. Zo houden de servers bij welk artikel wordt gelezen wanneer een lezer beslist in te gaan op de betaalmuur. Die analyse wordt gebruikt bij de beslissing om volgende artikels te maken. Servers houden ook in real time bij wat gelezen wordt en welke artikels eventueel breed kunnen doorbreken. Op die laatste categorie moet worden verder gewerkt, los van elke mogelijk of onmogelijke journalistieke relevantie. De website gaat daarbij meer en meer video’s integreren in haar aanbod. En het was precies een pleidooi voor die streaming diensten dat onder meer VTM-gezicht Dina Tersago hield op 11 oktober bij de kersverse nieuwe N-VA minister voor Media Cieltje Van Achter en nog wel live in de vergaderzaal van de Vlaamse regering op het Martelaarsplein. HLN valt daarbij terug op het video aanbod dat wordt verzorgd dor de commerciële omroep VTM, eveneens in handen van DPG. (Lees verder onder de foto)

Pedro Elias, Rik Verheye en Dina Tersago in de regeringszaal bij minister-president Matthias Diependaele (Foto: Belga Images)

Bij dat alles mag niet worden vergeten dat Christian Van Thillo ondertussen meer omzet haalt in Nederland dan in België. En daar heeft Van Thillo een overnamebod lopen van 1,1 miljard euro om de groep RTL Nederland over te kopen. Die operatie wordt voorlopig nog on hold gezet door de Nederlandse concurrentie waakhond ACM. Die bekijkt of de nieuwe combinatie DGP-RTL eventueel bepaalde activiteiten moet afstoten om de markt concurrentieel te houden. Om de deal te financieren zou Van Thillo alvast bereid zijn de Deense krant Berlingske Media te verkopen. Dat zou 100 miljoen euro opbrengen. Met de producten de Volkskrant, Nu.nl, Het Parool, en het AD maar ook Libelle en Q Music haalt zijn bedrijf nu al meer omzet in Nederland dan in België. Met RTL Nederland erbij staat DPG Media voor een omzet van 2,46 miljard euro waarvan ‘slechts’ 28% in België wordt gerealiseerd.

Die sterke Nederlandse aanwezigheid werd onderlijnd bij de opening van het nieuwe kantoorgebouw ‘Mediavaert’ van DPG Nederland aan de rand van Amsterdam. Dat gebeurde door de Nederlandse koning Willem-Alexander. Die moest daarbij op een oude schrijfmachine een regel aanslaan waarna het hele gebouw gevuld werd met glinsters, als ware het manna dat uit de hemel viel. Blikvanger was naast de koning de centrale trap doorheen het gebouw die is opgebouwd als een opstijgend video-scherm.

De Nederlandse journalistiek heeft altijd een kritische onafhankelijke houding aangenomen tegenover het koningshuis. “Een door koningin Beatrix samengestelde tentoonstelling in het Stedelijk Museum Amsterdam werd door de Volkskrant afgeserveerd als een vertoning van wansmaak. Máxima werd tijdens haar kennismaking met de pers demonstratief koel bejegend.” zo schreef Sander Van Walsum, eindredacteur van de Volkskrant, onderdeel van DPG, over dat bezoek van de koning. Om daarna verder te gaan: “De Volkskrant bracht de koningin in 2004 in verlegenheid met publicaties over onthullende gesprekken die Pieter Broertjes en diens adjunct Jan Tromp gedurende vier jaar met prins Bernhard hadden gevoerd. Tegen die achtergrond kan het bezoek van koning Willem-Alexander aan Mediavaert als blijk van goede wil worden opgevat.” DPG CEO Erik Roddenhof noemde de aanwezigheid van Willem-Alexander alvast ‘een steun in de rug’. Slechts een klein aantal journalisten bleef afwezig op het openingsfeest om alsnog hun onafhankelijkheid te laten blijken.