NIEUW: 2022 – De terugkeer van de broers Beers en Tomorrowland

Tomorrowland, editie 2023. (Foto: Belga Images)

Weareoneworld, de centrale holding waarmee de broers Beers het festival Tomorrowland organiseren, kon het boekjaar 2022 afsluiten met een nettowinst van 18 miljoen euro. Het vorige coronajaar 2021 liep het verlies nog op tot 7,5 miljoen euro. Corona resulteerde voor het bedrijf in een gecumuleerd verlies van 13 miljoen euro verspreid over 2020 en 2021. De omzet van de vennootschap in 2022 bedraagt 164 miljoen euro, wat significant werd beïnvloed door de organisatie van het extra derde weekend. Dit kon éénmalig georganiseerd worden ter compensatie van de voorgaande twee jaren. In een comentaar wijst het bedrijf er op dat het nu opnieuw klaar staat voor de toekomst. Het vermogen van de broers Beers, oprichters van Tomorrowland, springt meteen terug naar 21 miljoen euro.

De impact van het derde weekend heeft niet alleen gezorgd dat We Are One World de verliezen van de voorbije jaren kon compenseren maar had ook een positieve impact op de Vlaamse en Belgische economie en deed de hotelsector in Brussel, Antwerpen en Mechelen boosten.” alsdus de woordvoerster van Tomorrowland in een reactie. Een optelling van de indirecte (eerste- en hogeregraad) en afgeleide impact van de 3 weekends van Tomorrowland 2022 maakt duidelijk dat het festival een aanzienlijke economische impact voor Vlaanderen oplevert, vergelijkbaar met deze van een groot Vlaams bedrijf, zo zegt ze. Zo zorgden de 3 weekends van Tomorrowland 2022 voor een toename van de Vlaamse output of economische activiteit met 320 miljoen euro wat een werkgelegenheid van 2.138 fulltime jobs vertegenwoordigt. Voor de organisatie van Tomorrowland 2022 werden er allerhande aankopen van goederen en diensten bij meer dan 1.150 Vlaamse leveranciers gedaan. Daarenboven zorgden de 3 festivalweekends voor een financiële terugvloei naar de overheid in RSZ bijdragen en personenbelasting ; vennootschapsbelasting en BTW, van 86,4 miljoen euro.



Tijdens corona besliste het bedrijf om het human capital zo veel mogelijk te beschermen, door onder meer lonen bij te passen, waardoor expertise en passie aan boord kon blijven en er na covid een vlotte doorstart kon gemaakt worden. Er wordt continue ingezet op de kwalitatieve groei van het personeelsbestand om het bedrijf duurzaam te ontwikkelen. De creatie van alle concepten – van podia tot digitale projecten – gebeurt volledig in huis, zo benadrukt het bedrijf. Zowel het creatieve proces als de uitwerking ervan worden intern verwezenlijkt.

We Are One World maakt deel uit van de grotere Tomorrowland-groep. Naast het festival in Boom is er ook nog Core Festival in Brussel, Tomorrowland Winter in Alpe d’Huez, alsook de terugkeer van Tomorrowland Brasil in oktober. Tomorrowland keert na 7 jaren terug naar Itu en de 180.000 kaartjes verkochten in minder dan 3 uren uit. Er werden daarnaast ook verdere stappen gezet in de uitdieping van de verschillende merkversterkende business units. De groep blijft hier zeer hard in investeren en verdere stappen zetten. Ondertussen is Tomorrowland actief in acht verschillende landen: België, Brazilië, Brazilië, Mexico, Nederland, Frankrijk, Spanje, Dubai. De groep telt verschillende business units waaronder Festival & Events, Leisure, Music, Artists (booking & management), Fictie, Fashion, Media (One World Radio) en de Tomorrowland DJ Academy. Daarnaast verzorgt Tomorrowland het management van onder meer Amber Broos, Dimitri Vegas & Like Mike en Lost Frequencies. Tomorrowland Foundation richtte al een Music & Arts School op in India en Nepal en werkt momenteel aan een school in Brazilië. Daarnaast is er een nauwe samenwerking met Mobile School die in 34 verschillende landen actief is.

Tomorrowland is ondertussen uitgegroeid tot een global entertainment bedrijf dat de afgelopen maanden volop heeft ingezet op professionalisering en verbreding van de activiteiten. Zo werd er een vernieuwde raad van bestuur geïntroduceerd met de komst van onder meer Ludwig Criel en Jan Boone. De eerste is een vertrouwensfiguur van mediabaas Christian Van Thillo. Miljardair Jan Boone is dan weer CEO en meerderheidsaandeelhouder van het succesvolle familiale en beursgenoteerde speculoosfabrikant Lotus Bakeries. Het bedrijf lanceerde ook nieuwe initiatieven zoals het glamping concept Terra Solis in Dubai, een eigen muzieklabel en heel wat nieuwe events waaronder Core Mexico. In totaal zal het bedrijf in 2023 kunnen afklokken op 1 miljoen verkochte tickets. In het najaar van 2024 komt het eerste boek van een unieke fantasy trilogie over de werelden van Tomorrowland op de markt.

Toekomstmuziek

Naast het verbreden van de activiteiten en het professionaliseren van de werking, wordt er gekeken naar internationale expansie, aldus nog woordvoerster Debby Wilmsen. Op de planning staan opnieuw events in Mexico, een immersive beleving in Barcelona, een Tomorrowland Foundation Music & Arts School in Brazilië alsook een investering in eigen regio, meer bepaald in de Rupelstreek. De Vlaamse Regering heeft de Rupelstreek uitgekozen voor een tewerkstellings- en innovatieproject rond entertainmenttechnologie, dat één van de blikvangers moet worden van het groots opgezette samenlevings- en innovatieproject Flanders Technology & Innovation (FTI). Bedoeling is om er onder de FTI-vlag innovatieplekken te bouwen die kunnen uitgroeien tot dé Europese hotspot voor onderzoek, innovatie en creatie op vlak van entertainmenttechnologie. Vlaanderen heeft alle kaarten in handen om deze leiderspositie te verankeren, aldus nog Wilmsen.

Enige minpunt in hun verhaal blijft de impact van de drugsector op het festival met dit jaar opnieuw twee overlijdens. Ook daar zegt het bedrijf blijvend werk van te maken om het geheel onder controle te houden.