NIEUW – Familie Vanaudenhove en Bristol nog niet uit de rode cijfers

Elise Vanaudenhove

De familie Vanaudenhove en hun schoenendistributiebedrijf Euro Shoe Group blijft worstelen met de distributiecrisis. Over 2018 incasseerde de groep een verlies van 7 miljoen euro tegenover een verlies van net geen 10 miljoen euro in het jaar daarvoor. Wie winstcijfers wil zien bij Euro Shoe moet daarvoor teruggaan tot 2015. En toen ging het om flinterdunne marges. Het voorbije jaar trok de familie het bedrijf terug naar zich toe. Elise Vanaudenhove werd de nieuwe, familiale, CEO. Ze hoopt in 2020 terug winstcijfers te kunnen voorleggen.

Elise Vanaudenhove vertegenwoordigt de derde generatie van de familiale schoenwinkelketen Bristol. De nieuwe familiale CEO is de dochter van Luc Vanaudenhove, die de groep jarenlang leidde en de kleindochter van Albert Vanaudenhove, die het bedrijf met zijn broer Omer na de Tweede Wereldoorlog omvormde van een groothandel in schoenen tot een retailer. Een tijdlang liet de familie het bedrijf een eigen koers varen, maar nu nam ze de controle terug over.



Euro Shoe controleert momenteel iets meer dan 260 stenen winkels in België en Nederland. Die werden allen ondergebracht onder hetzelfde label Bristol. In haar eerste jaar kon Elise Vanaudenhove de omzet van de groep optrekken van 138 naar 148 miljoen euro. Toch was de groep niet winstgevend. Het bedrijfsverlies klokte af op 6 miljoen euro, tegenover een verlies van 9 miljoen in 2017. Het overgedragen verlies stijgt daardoor tot 22 miljoen euro. Het eigen vermogen van de groep slinkt tot 25 miljoen euro tegenover 32 miljoen in 2017.

De voorraden van Euro Shoe stegen van 35 naar 38 miljoen euro. Volgens Elise Vanaudenhove kampt het bedrijf met een perceptieprobleem. “Uit het onderzoek blijkt dat zowel klanten als niet-klanten ons percipiëren als goedkoop. De klanten zijn heel tevreden over hun aankopen, dat is goed nieuws en we blijven constant werken aan de collecties. Alleen mensen die ons niet kennen, denken dat we rommel verkopen. We zitten met een serieuze perceptiekloof tussen klanten en niet-klanten. Daardoor zijn onze klanten ook geen echte ambassadeurs. Het is niet sexy te zeggen dat je bij Bristol koopt. Dat is een probleem, zeker vandaag. Het consumentengedrag is totaal veranderd. De prijs alleen is niet meer voldoende om het verschil te maken. We zijn daarin niet snel genoeg geëvolueerd.” zo zei ze eerder in het blad Trends.

In België zorgt de webshop van Bristol nog maar voor 2,2 procent van de omzet. In Nederland is dat 5,3 procent. Internationaal loopt 18 % van de aankoop van schoenen over internet.