NIEUW – Guido Dumarey verankert zijn familievermogen in een stichting

Guido Dumarey (Foto: Belga Images)

De ondernemer Guido Dumarey heeft samen met zijn echtgenote de Stichting Administratiekantoor GML opgericht. De stichting moet het vermogen van zijn gezin, bestaande uit het echtpaar, hun twee zonen en een dochter, juridisch verankeren. Dumarey is 65 jaar en maakte fortuin, goed voor 705 miljoen euro, met de productie van versnellingssystemen en aandrijflijnen voor personenwagens. Zijn belangrijkste fabrieken situeren zich in Straatsburg, Slovakije en Italië. Zijn drie kinderen hebben geen ambitie om in de industriële voetsporen van hun bijwijlen flamboyante vader te stappen.

De Dumarey Group kwam recent nog in het nieuws met de overname van de Nederlandse batterijproducent Time Shift. Het Nederlandse bedrijf maakt batterij-energieopslagsystemen waarbij accu’s van bussen en vrachtwagens worden hergebruikt. Die zijn bedoeld voor gebieden met geen of weinig elektriciteitsnetvoorzieningen of om het net te versterken. De overname loopt over het bedrijf Dumarey Flybird, producent van vliegwielen. De nieuwe combinatie met Time Shift zal voortaan Dumarey Green Power heten. Het heeft niet veel gescheeld of de voormalige Lierse bussenproducent Van Hool zou ook luisteren naar de naam Dumarey maar dat heeft niet mogen zijn. Het failliete bedrijf werd overgenomen door de Nederlandse concurrent VDL nadat onder meer een bod van Dumarey werd afgewezen. De traileractiviteiten van Van Hool werden dan weer overgenomen door het Zuid-Afrikaanse GRW.



Dumarey had beloofd ruim 1.000 jobs bij Van Hool te behouden, meer dan dubbel zoveel als VLD deed. Volgens de ondernemer is die beslissing niet de schuld van de curator. “Het zijn de banken die het laatste woord hebben, zo zei hij daarover. Zij hebben een enorme verantwoordelijkheid, maar wat zie je dan: het zijn haantjes die ruziemaken. Welke chaos er achtergelaten wordt? Hoeveel mensen daar gewerkt hebben? Daar zijn zij blind voor. En zij hebben mij genekt. Omdat ik nogal rechtuit ben, moeten ze mij niet. Maar het is wederzijds, sommige bankiers zijn ook niet bepaald mijn vrienden.”

Dumarey wou met Van Hool ook werken voor defensie. In heel Europa werden de voorbije jaren snelle interventievoertuigen besteld. Dat zijn voertuigen die onderaan gepantserd zijn ter bescherming tegen landmijnen. De oorlog in Oekraïne leert echter dat die voertuigen worden aangevallen met drones en van bovenaf kwetsbaar zijn. Iedereen is nu op zoek naar zwaardere voertuigen, die ook bovenaan gepantserd zijn tegen droneaanvallen. “In dat gat was ik met Van Hool gesprongen.” aldus nog Guido Dumarey.