
Bepaald indrukwekkend. Dat is zowat het minste dat je kan zeggen van het parcours dat de Belgische ingenieurs Maarten Bodewes en Dimitri O, beiden 40 jaar, hebben afgelegd. Hun product: geluiddempende oordopjes in strak design met praktische functionaliteit. Hun omzet: van 1 miljoen euro in 2020 tot 174 miljoen vorig jaar. Met dank aan onder meer covid en hun financier, de familie Rousseaux, de vroegere eigenaars van Immoweb. Hun commerciële naam: Loop. Partners van alle grote festivals zoals Tomorrowland, Coachella en Glastonbury. Erkend door de New York Times als de beste concertoordopjes wereldwijd. Nu al goed voor 300 werknemers met hoofdzetel in Antwerpen en hubs in Amsterdam, New York en Shanghai. Maar de groei komt niet zonder uitdagingen. Challenge is nu structuur te creëren die de groei verankert.
In 2016 richtten Maarten Bodewes en Dimitri O, Belgische vrienden beiden met een ingenieursopleiding, Loop Earplugs op. De aanleiding lag voor de hand. Ze waren fan van het nachtleven, maar ze merkten als snel dat hun oren gingen suizen na een luid concert. Dit bracht hen ertoe om stijlvolle oordopjes te ontwikkelen die geluid verminderen en het gehoor beschermen. De verkoop volgde snel. In 2018 waren de oordopjes van Loop te vinden in grote winkels zoals CVS in de VS en Saturn in Europa.
Maar in 2019 sloeg covid toe. Het stilleggen van het nachtleven vormde een existentiële bedreiging voor Loop. De verkoop kelderde. De cash flow smolt weg als sneeuw voor de zon tot nog een overlevingsmarge van twee weken. Om te overleven schakelde het bedrijf over op een direct-to-consumer (DTC)-model, waarbij de verpakking werd vereenvoudigd en de focus werd gelegd op het promoten van oordopjes als dagelijkse benodigdheden voor werk, ontspanning en slaap. De oorspronkelijke doelgroep van nachtclubbezoekers en feestgangers moest worden uitgebreid wilde het bedrijf overleven. Het bedrijf groeide door naar zijn klanten te luisteren, enquêtes te gebruiken om nieuwe gebruikssituaties te ontdekken en zijn marketingstrategieën daarop af te stemmen.
Ze ontdekten een onbenutte doelgroep: ouders/kinderen, mensen die gevoelig zijn voor geluid, mensen met ADHD en autisme die last hebben van sensorische overbelasting, mensen die zich willen concentreren op hun werk, beter willen slapen, willen ontspannen of motorrijden. Daarbij werd afgestapt van de traditionele, saaie ontwerpen en werden oordopjes opnieuw uitgevonden als modeaccessoires, met levendige kleuren en metallic afwerkingen. Marketing en gebruik keren terug in de merknamen: Switch, Quiet, Loop Experience (Plus), Engage (Plus & Kids) en McLaren F1 Team. (Lees verder onder de foto)
“Er is een toename in bewustzijn omdat het taboe wordt doorbroken wanneer meer mensen oordopjes dragen. Het wordt steeds meer geaccepteerd”, zo klinkt het. Loop besteedt daarbij belangrijke bedragen advertenties, alleen op digitale mediaplatforms zoals Instagram, Facebook en TikTok. Zogenaamde ‘use cases’ op Facebook, Instagram en TikTok werden daarbij opgeschaald met advertenties en met de meest invloedrijke influencers.
Tijdens een kapitaalronde in 2020 stapte Akiles aan boord van Loop. Akiles is het investeringsvehikel van de familie Rousseaux. Die verkochten hun vastgoedwebsite Immoweb voor 127 miljoen euro aan het Duitse mediaconcern Axel Spinger. De groeicijfers van Loop zijn indrukwekkend maar tegelijkertijd uitdagend. In 2023 was een omzet van 117 miljoen euro goed voor een cash flow van 17 miljoen euro en een nettowinst van 5 miljoen euro. In 2024 was die omzet explosief gestegen tot 174 miljoen euro, maar de cash flow volgde niet om te eindigen op 11 miljoen euro, goed voor een netto winst van 1 miljoen euro. “In april 2025 heeft het bedrijf kostenreducerende maatregelen doorgevoerd om de structuur beter af te stemmen na een periode van snelle groei.” zo lezen we in de jaarrekening. Tijd voor consolidatie met andere woorden.