Roland D’Ieteren, industrieel en koninklijk netwerker, geveld door covid

Roland D’Ieteren (rechts), in 2006, op het autosalon in het gezelschap van toenmalig premier Guy Verhofstadt (links) en prins Filip. (Foto: Belga Image)

In Brussel overleed op 78-jarige leeftijd de auto industrieel Roland D’Ieteren. Hij werd geveld door covid-19. D’Ieteren was tot voor enkele jaren de sterkhouder van zijn familiaal bedrijf dat naam en faam maakte als invoerder van Volkswagen en Audi in België. Maar Roland D’Ieteren was ook een fameus Brussels netwerker en een visionair. Eind vorige eeuw haalde hij de autoverhuurder Avis Europe binnen om die jaren later succesvol terug te verkopen. Ondertussen was hij ook eigenaar geworden van Carglass. Dat succesverhaal bood zijn familie de middelen om te diversifiëren, weg van de auto industrie die dezer dagen steeds meer onzekerheden gaat bevatten. Zijn goede relaties met de autogekke koninklijke familie zorgde er voor dat hij in 2009 benoemd werd tot baron.

De familie D’Ieteren gaat er prat op dat haar geschiedenis start nog voor de automobiel werd uitgevonden. In 1805 beslist de Nederlandse timmerman Jozef D’Ieteren zich in Brussel te vestigen en er een werkplaats voor paardenkoetsen op te starten. Het werd meteen het logo van de groep. Na de eerste wereldoorlog zorgt Lucien D’Ieteren voor de eerste internationale contracten. De groep start de bouw van carrosserieën voor gekende merken zoals Minerva en Hispano-Suiza. Wanneer in de VS de Henry Ford start met de massaproductie van wagens, beseft D’Ieteren dat de tijd van zwaar metaalwerk voorbij is. Hij schakelt gedeeltelijk over van productie naar import van wagens. Na de tweede wereldoorlog bouwt de familie in Vorst een assemblagebedrijf voor Studebakers. Vanaf 1953 worden er in Vorst ook Volkswagen Kevers geassembleerd. Meteen is dat de definitieve start van de groei voor D’Ieteren.



In 1998 slaagde D’Ieteren er voor het eerst in meer dan 100.000 wagens te factureren. Volkswagen blijft daarbij het absolute topmerk voor de groep. Daarnaast voert D’Ieteren ook nog Audi, Skoda, Seat en Porsche in. Later volgen Rolls Royce en Bentley. D’Ieteren wordt één van de grootste Belgische adverteerders, in 1998 goed voor een budget van meer dan één miljard frank of 25 miljoen euro aan advertentiekracht.

De erg mediaschuwe Roland D’Ieteren was een sterk netwerker. Zowat alle leden van de koninklijke familie passeerden in zijn bedrijf, op zoek naar een exclusieve Porsche (koning Boudewijn, prins Laurent), een snelle Volkswagen Golf (prins Filip en koning Boudewijn) of een discrete Volkswagen Kever (koning Boudewijn). D’Ieteren was vertrouwd met kringen van belangrijke mensen. Als kind zat hij op de schoolbanken met Ferdinand Piëch, de voormalige voorzitter van Volkswagen. De families D’Ieteren en Piëch gingen samen op vakantie, Roland leerde Duits bij de familie. (Lees verder onder de foto)

Net als koning Albert (links) was Roland D’Ieteren fanaat van oldtimers. (Foto: Belga Image)

Roland D’Ieteren was tot het begin van de jaren 70 ook eigenaar van de VW-fabriek in Vorst. Het was hij die in 2006 toenmalig premier Guy Verhofstadt in contact bracht met Ferdinand Piëch. De fabriek in Vorst werd gered door de komst van de later erg succesvolle Audi A1. Ze bouwt nu het eerste volledig elektrische model van Audi, de SUV e-tron.

Het is eveneens Roland D’Ieteren die de autoverhuurder Avis Europe overnam. Dat werd een financieel zware operatie die echter succesvol werd afgerond met een Londense beursnotering voor Avis Europe. Roland D’Ieteren is verankerd in het Brusselse zakenmilieu. In de groep Paribas-Cobepa van Pierre Scohier vond hij een trouwe minderheidsaandeelhouder. Samen met Cobepa lanceerde hij een overnamebod op de Zuid-Afrikaanse groep PGSI, eigenaar van de Europese autobeglazingsketens Carglass en Autoglass.

In 2017 verkoopt D’Ieteren 40 procent van de groep Belron aan de Amerikaanse investeringsmaatschappij Clayton, Dubilier & Rice. Die legt daarvoor 620 miljoen euro op tafel. Tegelijkertijd keert Belron een dividend uit van 453 miljoen euro waarvan 94 % naar D’Ieteren gaat. Belron is op dat moment eigenaar van het bedrijf Carglass. De operatie levert D’Ieteren dus meer dan 1 miljard euro op. Korte tijd later kocht D’Ieteren het Italiaanse luxemerk Moleskine over voor 506 miljoen euro. Ondertussen werd gezocht naar verse middelen om de diversificatie, weg van de tanende automarkt, te financieren.