Op 26 oktober 1912 stichtte een groep van 9 industriële investeerders een bedrijf, met als hoofddoel het vervaardigen van interne verbrandingsmotoren, type: semi-diesel. De toekomst van deze motoren zag er rooskleurig uit omdat zij geschikt waren om alle transportmogelijkheden over land en zee volledig te veranderen. Er was een nieuw bedrijf geboren: Anglo Belgian Company. De Engelse naam was geïnspireerd door het feit dat een deel van het risicokapitaal afkomstig was uit Engeland. Het bedrijf was ook gekend onder allerlei afkortingen zoals Anglo of ABC.
ABC startte de productie van 6, 8, 12, 16, 24 en 40 pk dieselmotoren, ook 2-cilinder marinemotoren van 45 pk werden geproduceerd. Op de internationale tentoonstelling te Gent in 1913 stelde ABC 3 motoren ten toon. Nog voor de Eerste Wereldoorlog exporteerde ABC motoren naar Australië en Rusland.
Vandaag is ABC het enige Belgische bedrijf dat nog dieselmotoren produceert. In 1979 nam het management de leiding over van het bedrijf. Later stapte ook de Gewestelijke Investeringsmaatschappij Vlaanderen (GIMV) in het kapitaal. Begin de jaren 80 kwamen de aandelen in handen van Ogepar, de Luxemburgse familieholding van de familie Froidbise. Ze betaalden daarvoor 1,86 miljoen euro. Ogepar deed meer dan investeren alleen in ABC. Het zorgde voor een compleet nieuw management. De verkoop van de DZC-motor was een succes. De verkoop van de motor stond voor 75% van de totale omzet. ABC heeft banden met allerhande bedrijven in Zaïre, Kongo, Burundi en Rwanda, in ex-Eternit-bedrijven (bouwmaterialen) in Zaïre en Burundi, maar ook met Moes, een bedrijf dat actief is op de markt van uitbestedingen en onderhoud in het zuiden van België en ook met Pégard, wereldleider in het vervaardigen van CNC-machines.