NIEUW – Nacademy, de opleidingsambities van Roland Duchâtelet (en zijn minder bekend callcenter bestaan)

Karin Van de Velde

Miljardair en high tech ondernemer Roland Duchâtelet is samen met Katrien Lenaerts en Karin Van de Velde de oprichter van de nieuwe vennootschap Nacademy. Die heeft tot doel op te treden als opleidings- en trainingsbedrijf. Opmerkelijk is wel dat de initiatiefnemers van Nacademy verankerd zijn in het Limburgse telefooncenter Callexcell. Loopbaancoach Katrien Lenaerts is COO van Callexcell dat werd opgericht door Karin Van de Velde en waar Duchâtelet aandeelhouder van is. Callexcell heeft zijn kantoren in Stayen, het vastgoedcomplex van de voetbalploeg Sint-Truiden dat eigendom is van Duchâtelet. Callexcell telt vandaag 800 werknemers en is daarmee één van de grotere werkgevers in Limburg. Het bedrijf is continu op zoek naar nieuwe werknemers. Maar Nacademy staat operationeel los van Callexcell. Het nieuwe bedrijf richt zich naar individuele opleidingen. “We hebben met Callexcell ondervonden dat onderwijs en opleiding in België niet optimaal is. We gaan dat hiaat nu zelf invullen.” zegt Duchâtelet in een korte commentaar. Hij sluit daarbij aan bij de investeringsgolf die we zien in privaat onderwijs wereldwijd. Nacademy vindt een eerste onderkomen in ’t Hof van Stayen, de vroegere vierkantshoeve Blavier die Duchâtelet in Sint-Truiden aan het ombouwen is tot hotel en eventcomplex. 

Karin Van de Velde richtte Callexcell in 2009 op, een telefoon contactcenter in Sint-Truiden dat onderdak vond in de gebouwen van Stayen. Na 3 jaar overleven had Callexcell vaste voet onder de grond en was er ruimte voor expansie. Op dat moment werd Roland Duchâtetlet aandeelhouder van het bedrijf. In het klantenportfolio van Callexcell zitten grote namen zoals Lampiris, Telenet, Nespresso, JBC en Carrefour. De groepsomzet bedraagt 33 miljoen euro.



Callexcell is nu al actief in Sint-Truiden en Maastricht. Eerder dit jaar werd een nieuwe werkplaats geopend in Wallonië. De derde vestiging van de groep is gelegen op de voormalige universiteitscampus Val Benoit, een nieuw commercieel centrum aan de oevers van de Maas in Luik, waar al enkele kleinere bedrijfjes gevestigd zijn. Callexcell is het eerste bedrijf van enig formaat op de site. De vestiging in Luik zal autonoom worden geleid, met eigen coaches, planners en management. Alles samen biedt ze plaats aan 160 mensen.

In tien jaar is Callexcell uitgegroeid tot het derde grootste contactcenter van België. Dit jaar moeten 1.000 mensen werken voor het bedrijf. 60 % daarvan zijn echter tijdelijke werkkrachten die flexibel worden ingezet. Recrutering is dan ook een cruciaal onderdeel van de werking van Callexcell. Eerder richtte Duchâtelet met Van de Velde al i2coach op, eveneens een HR-bedrijf.

De sleutel van het succes? “We proberen goed te diversifiëren door te mikken op klanten uit verschillende sectoren”, zei Karin Van de Velde daarover. “Onze grootste klant is goed voor zowat 27 procent van onze business. Diversificatie is belangrijk. Als je alleen voor telecomspelers en energiebedrijven werkt, ben je kwetsbaar. Die krijgen dezelfde klappen op hetzelfde moment. We werken nu in energie, telecom, retail, verzekeringen, banken, automotive, enzovoort.” Door de grote recruteringsbehoefte werd Callexcell geconfronteerd met de dysfuncties van het onderwijs in België. Roland Duchâtelet zag met belangstelling hoe meer en meer geïnvesteerd wordt in privaat onderwijs, ook door de Rijkste Belgische families, en besloot in eigen land zelf ook die stap te zetten .