CORONA – Wie redt de kleine artiest?

2020 kondigde zich goed aan voor Jeroen Swinnen. De muziekmaker is bekend als de muzikale leider van het VTM-programma ‘Liefde voor muziek’. Maar hij schreef ook muziek voor DAAN, Novastar, Superdiesel, Kato, Tom Dice, Isabel A en Free Souffriau. Maar nu haalde hij de hoofdprijs binnen. Hoopte hij toch. Swinnen schreef mee aan de muziek voor de Zwitserse inzending voor het Eurovisiesongfestival Gjon’s Tears en maakte daarmee volgens bookmakers een goede kans op de overwinning. Dat valt nu in het water.  De auteursrechten daaruit ook. Kleine solo artiesten spartelen om financieel te overleven nu zowel alle optredens, festivals als alle events zijn geschrapt. Gemiddeld leven ze van 2.000 euro per maand. Bruto. Daar moeten de kosten nog van af. De druk is groot. De opportuniteiten onbestaande. (Lees verder onder de video)



Herinnert u zich het nog? In het begin van de corona crisis konden events doorgaan zolang er minder dan 1.000 mensen samen waren. Al snel werd die virtuele ballon doorprikt en werden alle optredens, festivals en events verboden. Onze muzieksector is kleinschalig, verankerd in een kleine geografische markt. ‘Als er in april geen evenementen mogen plaatsvinden, dan verliezen artiesten en technici voor 17,3 miljoen euro aan inkomsten. In dat geval zouden er zo’n 11.500 evenementen worden geannuleerd. Dit is de drukste periode van het jaar voor artiesten, op de festivalzomer na dan.’ zo zegt Tom Kestens van de artiestenvereniging Galm op StuBru.

Geen optredens én gesloten platenwinkels, dat betekent weinig of geen inkomsten voor muzikanten. Velen van hen worden nu al gesteund door de overheid: werknemers kunnen technische werkloosheid aanvragen, zelfstandigen kunnen een beroep doen op het overbruggingsrecht. Meer dan 91 procent van de muzikanten heeft iets om op terug te vallen, bleek uit een studie van de UGent in 2016. Dat kan een spaarboekje zijn, maar ook een uitkering via het zogenaamde kunstenaarsstatuut of inkomsten uit een ander beroep. Maar veel muzikanten werken met dagcontracten en dreigen tussen de mazen van het sociale net te vallen.

De situatie van de 9 procent van de muzikanten die op niets kan terugvallen, is erg complex”, zegt Tom Kestens. “Veel mensen die muziek combineren met een andere job, zien enkel dat eerste wegvallen, maar komen niet rond met het loon van dat laatste. Op het einde van de rit komen ze momenteel voor geen enkele vorm van steun in aanmerking.” Daarom pleit Kestens voor een vorm van tijdelijke werkloosheidsuitkering voor muzikanten die er nu geen recht op hebben. (Lees verder onder de foto)

Manuela Van Werde

Vlaams N-VA parlementslid en gewezen VRT-medewerkster Manuela Van Werde van haar kant steunt het initiatief van de VRT om extra veel Vlaamse muziek op de VRT-radionetten aan bod te laten komen. Zij roept alle private radiozenders op hetzelfde te doen, van de landelijke stations tot de lokale zenders. “Niet alleen de muziekhuizen en festivalorganisatoren voelen de gevolgen van de coronapandemie en de gezondheidsmaatregelen nu al. Ook de artiesten zelf missen heel wat inkomsten door de afgelaste optredens, tot heel wat festivals deze zomer toe. Dat de openbare omroep de artiesten van eigen bodem extra aan bod laat geeft hen de kans iets meer inkomsten te genereren via hun auteursrechten en billijke vergoedingen.”