Fernand Huts verrast vriend en vijand met de nieuwe Boerentoren

(Foto: Phoebus Foundation)

In 1932 was hij de eerste Wolkenkrabber op Europees grondgebied. De Boerentoren werd het architecturaal symbool van Antwerpen. Het gebouw werd twee jaar geleden door de bank KBC verkocht aan Katoennatie van Fernand Huts in samenwerking met de projectontwikkelaar ION. Op dit moment wordt het kantoorgebouw grondig gestript en ontdaan van asbest. En Fernand Huts zou Fernand Huts niet zijn mocht hij de goegemeente niet verrassen. Hij doet dat door zowat de beste en misschien wel de duurste architect onder de arm te nemen. Daniel Libeskind wil de Boerentoren uitbouwen met onder meer een nieuwe grote glazen “kroon” met een 360 graden uitzicht op de stad en een verticale groene “boeg” naast de toren, die toegang zal bieden tot de hoogste etages. Over zes jaar moet het gebouw een openbare plek voor kunst zijn geworden.

Katoennatie maakte gisteren de resultaten bekend van een architectuurwedstrijd waarop 30 inschrijvingen kwamen. Met Libeskind wordt radicaal gekozen voor cultuur. De collectie van de Phoebus-stichting van kunstverzamelaar Fernand Huts krijgt er onderdak, maar ook kunst uit andere privéverzamelingen of musea. En daarnaast cafés en restaurants. Geen appartementen of een hotel.



Daniel Libeskind is een 76-jarige Amerikaan met Pools-Joodse wortels. “De Boerentoren was in zijn tijd een nooit eerder vertoond ontwerp in art deco, zoals de Empire State Building in New York, waar ik woon,” zegt Daniel Libeskind aan de VRT. “Maar het was privé, met kantoren en appartementen. Nu transformeren we het hele complex tot een openbare plek voor kunst.” Dat betekent dat het hele gebouw leeggehaald wordt en lage vloeren moeten wijken om ruime, verticale zalen voor kunst te creëren. Bovenop het gebouw komen evenementenruimtes met helemaal bovenaan een groot glazen volume, een “kroon”. Daar kunnen honderden mensen tegelijk van een weids uitzicht genieten. Omdat de Boerentoren naar boven toe smaller werd, was de circulatie niet eenvoudig.

Daniel Libeskind werd in Polen geboren in een Joodse familie. Zijn ouders overleefden de Holocaust. Zijn eigen geschiedenis is terug te vinden in verschillende van zijn gebouwen. Zoals het Jüdisches Museum in Berlijn, gebouwd in 2001. In Amsterdam ontwierp Daniel Libeskind het Holocaust Namenmonument, met de namen van 100.000 Joodse slachtoffers van de nazi’s. Koning Willem-Alexander opende het in 2021. In Denemarken ontwierp Daniel Libeskind in 2003 het Joodse Museum in Kopenhagen, in Dresden het Militärhistorisches Museum der Bundeswehr en in Manchester het Imperial War Museum North, met drie vleugels die verwijzen naar aarde, lucht en water en een voetgangersbrug. De keuze voor Libeskind sluit alvast goed aan bij de joodse traditie die in Antwerpen leeft. (Lees verder onder de foto)

Het Denver Art Museum (Foto: Denver Art Museum)

Maar ook verschillende cultuurwerken zijn van zijn hand. In Vilnius, de hoofdstad van Litouwen, bedacht Daniel Libeskind in 2018 het Mo Modern Art Museum. Eerder al verraste hij met het Denver Art Museum in de Amerikaanse staat Colorado . Na de aanval op de Twin Towers op 11 september 2001, als gevolg van de terreuraanslagen van Al Qaeda, bedacht hij een nieuwe invulling van “ground zero” in New York. Hij won de wedstrijd voor een nieuw masterplan waarvan al een deel is uitgevoerd.