Metro pompt nog eens 10 miljoen in Makro

De Duitse groep Metro pompt nog eens 10 miljoen euro verse middelen naar haar Belgische Makro-dochter. In januari dit jaar werd al 40 miljoen euro doorgesluisd. Door oplopende verliezen moest het Duitse moederbedrijf Metro sinds 2016 al 205 miljoen euro in het bedrijf pompen. In België exploiteert de groep 6 Makro’s en 11 Metro’s. Die laatste zijn voorbehouden aan horeca ondernemers. Makro legt een zwalpend parcours af. Metro doet het beter. In mei opende een nieuwe Metro vestiging haar deuren in Middelkerke. Eerder noemde Makro CEO Vincent Nolf zijn bedrijf “een patiënt in de intensive care”.



Het laatste boekjaar, per eind september 2017, boekte de Belgische distributeur een verlies van 54 miljoen euro tegenover 107 miljoen het jaar daarvoor. De zes Belgische Makro-supermarkten zagen hun omzet tussen 2015 en 2017 met 9 procent dalen naar 482 miljoen euro. Maar het geduld bij de Duitse moeder lijkt stilaan op te raken. “In 2019 willen onze aandeelhouders resultaten zien”, zegt CEO Nolf in de Tijd. Wat als het niet lukt? “Dat is koffiedik kijken.”

Winstgevend zal Makro niet worden, geeft de CEO toe. “Misschien kan het over drie jaar opnieuw break-even draaien, al zijn daar geen garanties voor. We gaan door met Makro omdat het belangrijk is voor de zusterketen Metro. Als Makro verdwijnt, heeft dat gevolgen voor Metro. Beide ketens kopen samen producten aan, waardoor ze bij leveranciers lagere prijzen kunnen bedingen. Ook ondersteunende diensten zoals de personeelsafdeling en de IT-divisie zijn gemeenschappelijk.”

In 2016 ging Makro zich meer toeleggen op feestartikelen en interieurspullen, maar daar komt de keten nu op terug. Het aanbod doe-het-zelf-bouwartikelen blijft. Ook de boeken- en de kledingafdeling blijven behouden, al wou Makro die twee jaar geleden nog verkopen. Er komen ook opnieuw grotere verpakkingen in de winkels, een strategie die enkele jaren terug werd opgegeven.