NIEUW – Oorlogstijden leveren Nicolas Saverys direct 24 miljoen euro cash op

Een archieffoto uit 2015. Nicolas Saverys buigt theatraal het hoofd voor prinses Astrid op een handelsmissie in Canada. (Foto: Belga Images)

De redersfamilie Saverys kan nimmer worden verweten dat ze niet snel reageren op wat er zich afspeelt op de wereldmarkt. Dat is ook zo in deze oorlogstijden. Wanneer Poetin de Russische gaskraan dichtdraaide, steeg de vraag naar gas in Europa in één klap met 25 procent. De gasttankerrederij Exmar van Nicolas Saverys kampte al jaren met de Tango FLNG, een drijvende vergassingsinstallatie die aardgas vloeibaar en dus transporteerbaar maakt op zee. Vorige maand kwam er abrupt een eind aan de werkloosheid van de Tango FLNG. Hij werd verkocht aan de Italiaanse groep ENI voor een bedrag tussen 572 en 694 miljoen euro, afhankelijk van zijn prestaties. Een bedrag dat veel hoger ligt dan werd verwacht. Nicolas Saverys heeft niet gewacht op de vaststelling van die definitieve prijs. Exmar besliste nu al een tussentijds dividend uit te keren van 0,95 euro per aandeel. 24,5 miljoen komt daarvan terecht bij Nicolas Saverys die zijn vermogen na een herberekening ziet stijgen tot 632 miljoen euro, goed voor een 53ste plaats in onze ranglijst.

Met de verkoop van de Tango FLNG kan de Antwerpse gastankerrederij Exmar meteen ook een belangrijk deel van haar bankschulden terugbetalen aan hoofdzakelijk Chinese banken. Door de oorlog in Oekraïne ligt de verkoopprijs van de Tango stukken hoger dan verwacht. Van de ongeveer 45 drijvende hervergassingsplatformen wereldwijd waren er begin dit jaar nog een tiental beschikbaar. Vorig jaar was dat bijna omgekeerd. Met het uitbreken van het conflict in Oekraïne trok Europa alle beschikbare capaciteit naar zich toe. En dat was uit pure noodzaak om de gascapaciteit te kunnen aanhouden. Met het wegvallen van Rusland als gasleverancier heeft Europa 100 miljoen ton extra lng nodig. Dat is meteen goed voor een extra vraag op de wereldgasmarkt van 25 procent. Een nieuwe invoerterminal bouwen op land duurt vier tot vijf jaar. Onder meer Qatar en de VS werken daar aan. Maar die installaties zullen pas tegen 2026 klaar zijn. Op gespecialiseerde scheepswerven in Oost-Azië kan een hervergassingsinstallatie in minder dan twee jaar gebouwd worden tegen slechts een derde van de kost van een lng-terminal op land, die snel een investering van 1 miljard euro vergt, zo weten specialisten.



Met die financiële meevaller gaat Nicolas Saverys nog niet rentenieren. Exmar bestelde deze week twee nieuwe midsizetankers voor het vervoer van lpg of ammoniak en nam een optie op nog twee extra tankers. De eerste twee schepen worden eind 2024 en eind 2025 geleverd. De enorme meerwaarde van honderden miljoenen euro’s die Exmar binnenhaalde met de Tango moet ook geherinvesteerd worden. Met de Tango-deal brengt Nicols Saverys zijn gezin bijna op dezelfde hoogte van zijn broer Marc Saverys die de rederij CMB controleert en goed is voor 726 miljoen euro.