Omzet van één miljard maakt van familie Boone-Stevens de vierde rijkste van het land

 

CEO Jan Boone (Foto: Lotus Bakeries)

De beursgenoteerde koekjesbakker Lotus Bakeries, met hoofdzetel in het Oost-Vlaamse Lembeke, doorbrak vorig jaar voor het eerst de kaap van 1 miljard euro aan omzet. Niet enkel de omzet steeg met 21 procent, ook de winst groeide met 25 procent tot 129 miljoen euro. Beleggers reageerden licht euforisch, om het zacht uit te drukken, en stuurden het aandeel op één dag 20 % hoger. De familie Boone-Stevens met op kop Lotus CEO Jan Boone kon mee genieten. Met een controle van 50 % van het bedrijf zien ze hun vermogen stijgen tot 3,8 miljard euro. Dat brengt ze meteen op plaats vier van onze ranglijst. Ze verkeren daar in het gezelschap van de Belgische familiale aandeelhouders van AB Inbev, ‘s wereld grootste brouwerij met wortels in Leuven en Luik. Beide bedrijven, bier en koekjes, vertonen dan ook enkele gelijkenissen.



Er is al veel nagedacht over en hard gewerkt aan het speculooskoekje dat het succes uitmaakt van de familiale voedingsgroep uit Lembeke. Dat succes wordt mee gedragen door een wereldwijde groeistrategie en een uitgekiende marketing. Dat laatste vertaalde zich gisteren bij het bekend maken van de omzetgroei in twee verhalen: voor het eerst werden er vorig jaar meer dan een half miljard euro aan speculooskoekjes verkocht en voor het eerst komt het speculooskoekje de top 5 binnen van de meest populaire koekjes ter wereld. Per minuut produceert Lotus wereldwijd 17.000 speculooskoekjes. Het zijn bevattelijke cijfers die meer zeggen dan een ebitda. De koekjes werden herdoopt in Biscoff, een combinatie van ‘biscuit’ en ‘coffee’. Zo worden ze wereldwijd ook aan de man en vrouw gebracht, een koekje bij de koffie. Een eenvoudig maar sterk product.

Koekjes zijn populair. Ook dat weet Lotus handig te verpakken. Jan Boone wil doorgroeien tot hij nummer drie is van de wereld. De ranglijst van best verkochte koekjesmerken wordt opgesteld door Euromonitor. Welke merken er exact op staan, is alleen bekend bij de klanten die betalen voor de resultaten van dat onderzoeksbureau. Jan Boone wil wel kwijt dat de lijst wordt aangevoerd door Oreo, een merk van multinational Mondelez, dat ook eigenaar is van Côte d’Or en Lu. Van Oreo worden jaarlijks 60 miljard stuks verkocht, bijna 6 keer zoveel als de 9 miljard Biscoff-koekjes die er vorig jaar over de toonbank gingen. Ook de nummer twee op de ranglijst van grootste koekjesmerken, Chips Ahoy, is eigendom van Mondelez. Lotus Bakeries staat er in concurrentie met multinationals zoals Kellogg’s en Nestlé.

Jan Boone beloont ook zijn aandeelhouders en zichzelf. Het dividend van het bedrijf wordt verhoogd van 45 naar 58 euro per aandeel. De familie Boone mag bruto 23 miljoen euro verwachten. Lotus Bakeries was lang een onbekende voor grote institutionele beleggers. De verhandelbaarheid van het aandeel was te klein, de aangeboden volumes aandelen op de beurs waren laag. De familie Boone besliste in 2021 haar eigen participatie te verlagen tot 50 procent. Dat moest het aantal vrij verhandelbare aandelen de koers opdrijven. Wat lukte. Op vandaag zijn de Lotus aandelen tegenover 2021 met meer dan 60% gestegen. De familie Boone zelf verdiende aan de verkoop van hun aandelen in 2021 meer dan 300 miljoen euro.